Easypath lift mee op vraag naar slimme fietsinfra

dinsdag 19 december 2017 Yvonne Ton 203x gelezen

In een snel veranderende wereld waarin technologie wordt ingezet om steden duurzamer en leefbaarder te maken neemt de behoefte aan slimme infra toe, constateert directeur Job van Roekel van Easypath. De tijd lijkt rijp voor de innovatieve fietspaden die zijn bedrijf ontwikkelt, in binnen- en buitenland.
Job van Roekel, directeur Easypath

Job van Roekel, directeur Easypath

Steeds meer gemeenten ontdekken de voordelen van de modulaire prefab betonnen fietspadelementen van Easypath. De fietspaden zijn niet alleen opneembaar en verplaatsbaar, maar ze zijn ook innovatief. Zo kunnen ze verwarmd worden om ze sneeuw- en ijsvrij te houden of voorzien worden van zonnepanelen, zodat ze hun omgeving van stroom kunnen voorzien.

 

Grote gemeenten

“We zien een enorme vraag naar Easypath-producten”, zegt Van Roekel. Die vraag is langzaam gegroeid na de start van het bedrijf in 2006. De aanloopperiode werd vooral gekenmerkt door veel kleine projecten bij gemeenten. Inmiddels tonen ook de grote gemeenten belangstelling voor de slimme fietspaden, waaronder Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Leeuwarden en Groningen. Het gaat bovendien om langere trajecten, vanaf 3 kilometer. Het is zaak om tijdig met opdrachtgevers aan tafel te komen – in ieder geval voorafgaand aan een aanbesteding – omdat de Easypath-fietspaden wel wat uitleg nodig hebben. Dat lukt tegenwoordig heel aardig, merkt Van Roekel. “We zien steeds meer dat gemeenten de specificaties van ons product voorschrijven, ook als we nooit bij die gemeenten zijn geweest.”

Dat de fietspaden van Easypath demontabel zijn, sluit volgens Van Roekel aan bij de behoefte van veel gemeenten. Bij onderhoud of calamiteiten hoeft het fietspad niet opengebroken worden. “De verhardingen zijn makkelijk opneembaar. Zo blijven kabels en leidingen altijd bereikbaar.” Een andere doelgroep bestaat uit gemeenten in gebieden met een slappe veenbodem. Betonnen fietspaden waren in het verleden geen optie vanwege het risico op verzakking. “Onze elementen zijn 6 tot 7 vierkante meter. Daardoor heb je een grotere drukverdeling, waardoor er geen kans is op spoorvorming en onregelmatige zetting”, aldus Van Roekel.

 

Innovaties samenbrengen

Met de hulp van partnerbedrijven is Easypath erin geslaagd een aantal innovaties samen te brengen. De gemeente Ede had in 2016 de primeur met het eerste verwarmde fietspad in Nederland. De betonnen elementen bevatten verwarmingsleidingen die de omgevingswarmte van de stadsverwarmingsbuizen gebruiken. Door het fietspad bij de Bovenbuurtweg te verwarmen blijft het sneeuw- en ijsvrij in de winter en is strooien overbodig.

Dit voorjaar is een aangrenzend deel van dat fietspad voorzien van zonnepanelen. De zonnepanelen maken het systeem energieneutraal. Ze leveren de stroom die nodig is om in de wintermaanden het fietspad op te warmen. Voor Ede gaat het om een pilot. Als de ervaringen positief zijn, overweegt de gemeente meerdere fietspaden te verwarmen. Ook voor op- en afritten van fietstunnels is het systeem een optie.

 

Verwarmd met zonnepanelen

Inmiddels hebben meer gemeenten verwarmde fietspaden of zonnefietspaden. Zo leverde Easypath een bijdrage aan het Innovatiepad in Enschede, een slim fiets- en voetgangerspad dat loopt tussen het station en de universiteitscampus. Het Innovatiepad bevat deels zonnepanelen en onder het hele pad een buizensysteem om het op koude dagen te verwarmen. En voor een gemeente in het midden van Nederland is Van Roekel bezig met de voorbereidingen van een zonnefietspad. Met de zonne-energie die de panelen opwekken worden laadpunten gevoed voor elektrische fietsen en voor boten. Ook komt er een bankje bij het pad met wifi en laadpunten voor mobiele telefoons.

De innovatieve fietspaden hebben belangstelling gewekt in het buitenland. Daarom gaat Easypath om te beginnen in België en Duitsland de markt op.

 

Panelen met signalering

Nu de eerste verwarmde fietspaden en zonnefietspaden zijn aangelegd, kijkt Van Roekel al weer naar nieuwe technologische mogelijkheden. Aan ideeën ontbreekt het hem niet. Zo denkt hij aan fietspaden die zijn uitgerust met panelen waarop signalering is aan te brengen. Wegbeheerders kunnen zo met gerichte informatie fietsers bijvoorbeeld attent maken op wegwerkzaamheden of hen in drukke binnensteden snel leiden naar de dichtstbijzijnde fietsenstalling waar nog plek is.

Ook zouden grote pleinen in stadscentra voorzien kunnen worden van zonnepanelen die de energie leveren voor warmte-koudeopslag. Zo kan een plein in de winter verwarmd worden en in zomer gekoeld om de hitte in de stad te bestrijden. Nadrukkelijk zoekt Easypath de samenwerking met partners, zoals Energy Floors. Van Roekel: “Ontwikkelingen gaan zo snel dat je het beste kunt samenwerken en innovaties samenvoegen. Wij maken de hardware en zoeken andere partijen die het product ‘smart’ maken.”

 

Lees het integrale artikel in PDF-versie.

Inhoud Trends 2018

  • Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Het systeem ‘auto’ loopt tegen zijn grenzen aan. We zijn hoognodig toe aan iets anders en daar zijn de geesten eindelijk rijp voor. Dat ziet ‘mobiliteitsfilosoof’ Kris Peeters als de belangrijkste trendbreuk. In 2018 dus minder werken... 21 december Maarten Reith
  • Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Zes jaar was Jan Bert Dijkstra hét gezicht van het programma Beter Benutten. Dit programma loopt nu af. Hoe kijkt Dijkstra hierop terug? Welke trends nam hij waar gedurende het programma en welke trends zette hij met het programma? 20 december Nettie Bakker
  • De voetganger is een sluitpost De voetganger is een sluitpost In mei kwam er een abrupt einde aan zeven jaar Zwols wethouderschap voor Filip van As. De politieke realiteit was dat Van As zich te weinig gesteund voelde voor zijn duurzaamheidsagenda. Hij kijkt niet met wrok terug. Integendeel, als (vrijwillig)... 20 december Vincent Wever
  • Free Floating Overlast Free Floating Overlast ‘Als je als overheid het aantal auto’s wil beperken door het stimuleren van auto- of fietsdelen, kies dan voor een systeem dat daadwerkelijk het aantal auto’s of fietsen beperkt. Een concept kan nog zo innovatief zijn, bedenk welke ruimtelijke... 20 december De parkeermeneer
  • Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Meer aandacht en meer ruimte voor de voetganger, die trend wordt zeker voortgezet in 2018. De gemeente Amsterdam wacht een spannend jaar: wat gebeurt er met loopstromen als de Noord/Zuidlijn in juli opent? Verder organiseert de stad het tweede... 20 december Karin Broer
  • De opmars van Placemaking De opmars van Placemaking Vakjournalist Derk van der Laan signaleert de trend Placemaking. Hij is zelf een van de ondersteuners van de methode, die in korte tijd enorm is gegroeid. Het gaat om het herinrichten van publieke ruimte zodat bewoners en andere gebruikers hiervan... 20 december Derk van der Laan
  • Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Mensen blijven reizen, zelfs meer. Ook in de krimpgebieden. Daar stappen mensen nu sneller in de auto omdat voorzieningen verder weg zijn, of ze pakken de elektrische fiets. Dat is volgens Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie... 20 december Maarten Reith
  • Individuele fietsbeleving en datafusie Individuele fietsbeleving en datafusie Toegepast wetenschappelijk onderzoek op hbo-instellingen speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. De NHTV ontwikkelde op basis van combinaties van bestaande technologie twee instrumenten voor fietsonderzoek, die verrassend nieuwe... 19 december Leonie Walta
  • Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Niels van Oort (39) is een echte ov-man die onderzoek en praktijk graag combineert. In zijn professionele leven is dat ook terug te zien: hij werkt voor zowel Goudappel Coffeng als de TU Delft. Sinds oktober is hij in Delft druk als kwartiermaker... 19 december Vincent Wever
  • Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Gezonde verstedelijking vraagt veranderingen in mobiliteit en ruimte. Zo zou de overgang naar elektrisch vervoer moeten samengaan met een andere inrichting van de binnensteden, zegt Leendert van Bree. Een inrichting die uitnodigt tot lopen en... 19 december Leonie Walta

Inhoud Trends 2018

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.