Digitalisering en deeleconomie

InTraffic richt zich op twee trends

dinsdag 19 december 2017 Jurgen van Dijk 108x gelezen

De digitalisering van de samenleving en de opkomst van de deeleconomie noemt Jillis Mani van InTraffic, IT-specialist voor de verkeers- en vervoermarkt, als belangrijke trends voor de komende jaren. 'Bij InTraffic lopen wij warm voor het aan elkaar koppelen van complexe technische IT-systemen. Daarmee nemen wij barrières weg voor de reiziger.'

Jillis Mani, IT-specialist voor de verkeers- en vervoermarkt, InTraffic

Jillis Mani, IT-specialist voor de verkeers- en vervoermarkt, InTraffic

Jillis Mani is business consultant bij InTraffic, IT-specialist voor de verkeer- en vervoermarkt. 'Als business consultant houd ik mij bezig met innovatie, business development en sla ik graag de brug tussen klantwensen en onze technische oplossingen. Bij InTraffic werken 170 mensen van wie 140 zich bezighouden met softwareontwikkeling. Door dit dicht bij huis te organiseren kunnen wij snel anticiperen op de vaak complexe IT-systemen van onze klanten.'

 

Slimme thermostaat

‘De samenleving digitaliseert. Steeds meer apparaten in ons dagelijks leven gaan data opleveren en worden met het internet verbonden. Dit biedt enerzijds meer mogelijkheden voor individuen, anderzijds inzichten in collectief belang. Zo geeft een slimme thermostaat jou niet alleen beter inzicht in je stroomverbruik thuis, maar levert het ook inzicht in het energieverbruik van de gemiddelde Nederlander.

Een tweede trend is de opkomst van de deeleconomie. Zo ben je als reiziger niet langer aangewezen op hotels, maar kun je eenvoudig bij iemand thuis een overnachting boeken via Airbnb. En heb je een avond geen tijd om te koken? In plaats van naar een restaurant te gaan, kun je via Thuisafgehaald thuiskoks vinden die een maaltijd voor je bereiden.'

 

Data in overvloed

‘De digitalisering en de deeleconomie hebben impact op mobiliteit. Ons mobiliteitsgedrag levert nu al heel veel data op. Denk aan het reserveren van een taxirit met Uber, het reizen met je OV-chipkaart of het loggen van je ritpatroon door je auto. We gaan steeds meer van deze data delen. Gegevens uit jouw auto worden gebruikt om file-informatie te maken, Uber gebruikt de data om haar dienstverlening te verbeteren en de OV-chipkaartdata worden gebruikt om het openbaar vervoer beter op de vraag af te stemmen. Het probleem is alleen dat systemen nog te weinig op elkaar zijn aangesloten. Je OV-chipkaart kun je bijvoorbeeld nog niet gebruiken om in de taxi te betalen en bij het uitvallen van de trein word je nog niet vaak geïnformeerd dat het laatste stukje ook met de tram of deelauto kan.'

 

Eén abonnement

‘Wat je ziet ontstaan is een soort Netflix voor mobiliteit: Mobility as a Service. Eén abonnement voorziet in alle vormen van mobiliteit: plannen, boeken, reizen en betalen. Alles wordt georganiseerd rond jouw persoonlijke reisvoorkeuren, waarbij je niet meer hoeft na te denken over verschillende betalingsvormen bij het overstappen. Hier komen digitalisering en deeleconomie samen en moeten complexe technische systemen naadloos met elkaar gaan samenwerken. Dit zijn uitdagingen waar wij bij InTraffic voor warmlopen: complexe technische IT-systemen aan elkaar koppelen en daarmee de barrières voor de reiziger wegnemen. Hierbij moet je denken aan technieken als Blockchain. Daarmee kunnen data uit de MaaS-keten decentraal worden georganiseerd, waarmee je privacy en commerciële belangen zo veel mogelijk kunt waarborgen.'

 

MaaS in Blockchain

‘Trends uit 2017 gaan we in 2018 zoveel mogelijk in de praktijk beproeven. Zo hebben we in 2017 een deel van de MaaS-keten als proef in Blockchain gezet. Dit willen we gaan testen, waarschijnlijk in een van de zeven pilots die het ministerie in het kader MaaS gaat organiseren.'

Verder zijn we bezig met ons eigen Internet-of-Things-platform dat informatie uit sensoren centraal inwint, verwerkt en analyseert. Daarnaast zijn er veel ontwikkelingen gaande op het spoor zoals zelfrijdende treinen, beslissingsondersteunende systemen voor het be- en bijsturen van de treinenloop en het gebruik van virtuele omgevingen voor test- en opleidingsdoeleinden. Ook zijn wij druk met innovaties op het gebied van preventief beheer voor assetmanagement waarbij je, door de juiste interpretatie van patronen in de data, het onderhoud van infrastructuur en materieel efficiënter kunt voorspellen.'

 

Lees het integrale artikel in PDF-versie.

Inhoud Trends 2018

  • Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Het systeem ‘auto’ loopt tegen zijn grenzen aan. We zijn hoognodig toe aan iets anders en daar zijn de geesten eindelijk rijp voor. Dat ziet ‘mobiliteitsfilosoof’ Kris Peeters als de belangrijkste trendbreuk. In 2018 dus minder werken... 21 december Maarten Reith
  • Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Zes jaar was Jan Bert Dijkstra hét gezicht van het programma Beter Benutten. Dit programma loopt nu af. Hoe kijkt Dijkstra hierop terug? Welke trends nam hij waar gedurende het programma en welke trends zette hij met het programma? 20 december Nettie Bakker
  • De voetganger is een sluitpost De voetganger is een sluitpost In mei kwam er een abrupt einde aan zeven jaar Zwols wethouderschap voor Filip van As. De politieke realiteit was dat Van As zich te weinig gesteund voelde voor zijn duurzaamheidsagenda. Hij kijkt niet met wrok terug. Integendeel, als (vrijwillig)... 20 december Vincent Wever
  • Free Floating Overlast Free Floating Overlast ‘Als je als overheid het aantal auto’s wil beperken door het stimuleren van auto- of fietsdelen, kies dan voor een systeem dat daadwerkelijk het aantal auto’s of fietsen beperkt. Een concept kan nog zo innovatief zijn, bedenk welke ruimtelijke... 20 december De parkeermeneer
  • Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Meer aandacht en meer ruimte voor de voetganger, die trend wordt zeker voortgezet in 2018. De gemeente Amsterdam wacht een spannend jaar: wat gebeurt er met loopstromen als de Noord/Zuidlijn in juli opent? Verder organiseert de stad het tweede... 20 december Karin Broer
  • De opmars van Placemaking De opmars van Placemaking Vakjournalist Derk van der Laan signaleert de trend Placemaking. Hij is zelf een van de ondersteuners van de methode, die in korte tijd enorm is gegroeid. Het gaat om het herinrichten van publieke ruimte zodat bewoners en andere gebruikers hiervan... 20 december Derk van der Laan
  • Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Mensen blijven reizen, zelfs meer. Ook in de krimpgebieden. Daar stappen mensen nu sneller in de auto omdat voorzieningen verder weg zijn, of ze pakken de elektrische fiets. Dat is volgens Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie... 20 december Maarten Reith
  • Individuele fietsbeleving en datafusie Individuele fietsbeleving en datafusie Toegepast wetenschappelijk onderzoek op hbo-instellingen speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. De NHTV ontwikkelde op basis van combinaties van bestaande technologie twee instrumenten voor fietsonderzoek, die verrassend nieuwe... 19 december Leonie Walta
  • Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Niels van Oort (39) is een echte ov-man die onderzoek en praktijk graag combineert. In zijn professionele leven is dat ook terug te zien: hij werkt voor zowel Goudappel Coffeng als de TU Delft. Sinds oktober is hij in Delft druk als kwartiermaker... 19 december Vincent Wever
  • Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Gezonde verstedelijking vraagt veranderingen in mobiliteit en ruimte. Zo zou de overgang naar elektrisch vervoer moeten samengaan met een andere inrichting van de binnensteden, zegt Leendert van Bree. Een inrichting die uitnodigt tot lopen en... 19 december Leonie Walta

Inhoud Trends 2018

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.