Automatisch parkeren in de lift

woensdag 20 december 2017 Peter Bekkering 16x gelezen

Arthur van Brink houdt zich als algemeen directeur van Lödige Benelux vooral bezig met volautomatische parkeersystemen. Het bedrijf levert daarnaast autoliften en air-cargosystemen voor luchtvracht.
Arthur van Brink, algemeen directeur van Lödige Benelux

Arthur van Brink, algemeen directeur van Lödige Benelux

Van Brink zag dat het afgelopen jaar de trend dat de ruimte steeds schaarser wordt en dat er daardoor een grotere vraag ontstaat naar creatieve parkeeroplossingen. Een andere trend, die daarmee samenhangt, is dat veel gemeenten steeds meer hechten aan een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte. ‘Ze willen liever parken dan parkeren en zoeken naar oplossingen om de auto’s elders onder te brengen. Dat kan ondergronds, maar ook binnen zijn.’

 

Besturingstechnologie

Lange tijd werden in Nederland geen nieuwe volautomatische parkeersystemen ontwikkeld. Daardoor hebben we nu een hele generatie oude technologie, zegt Van Brink. 'De laatste tijd worden we steeds meer benaderd door eigenaars die hun oude systeem naar een nieuwe levensfase willen brengen en ons vragen het systeem te moderniseren. Het gaat dan onder meer over de besturingstechnologie, de afhandeling met betaalsystemen of RFID keys en monitoring op afstand.’

 

Elektrisch laden

Lödige is ook druk bezig met elektrisch laden. ‘We hopen dat daar snel standaardisatie gaat komen. Nu zitten stekkers niet standaard op dezelfde plek en dat maakt verwerking in een volautomatische parkeergarage erg lastig. Daarom hopen we dat inductieladen de standaard wordt, want dat is veel eenvoudiger in te bouwen. Dat blijkt uit de eerste pilots, onder meer in Rotterdam.’

Een trend die Van Brink signaleert is dat de parkeernorm steeds meer wordt losgelaten. ‘Dat brengt een stuk onzekerheid met zich mee voor de parkeermarkt. Want gemeenten gaan zich de vraag stellen of parkeergarages nog wel nodig zijn.

 

Interessant wordt vervolgens hoe de woning- en appartementenmarkt daarop gaat reageren, want de consument wil die parkeerplaats vaak nog wel.’

Lödige houdt ook nauwlettend de ontwikkeling rond rijden zonder bestuurder in de gaten. ‘Dat gaat ook invloed hebben op het parkeergedrag. Zo wordt een autonomous vehicle waarschijnlijk minder eigenaargebonden. Daarom is een opslagmedium in een buurt voldoende. En dat kan prima een volautomatische garage.

 

Lees het integrale artikel in PDF-versie.

Inhoud Trends 2018

  • Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Het systeem ‘auto’ loopt tegen zijn grenzen aan. We zijn hoognodig toe aan iets anders en daar zijn de geesten eindelijk rijp voor. Dat ziet ‘mobiliteitsfilosoof’ Kris Peeters als de belangrijkste trendbreuk. In 2018 dus minder werken... 21 december Maarten Reith
  • Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Zes jaar was Jan Bert Dijkstra hét gezicht van het programma Beter Benutten. Dit programma loopt nu af. Hoe kijkt Dijkstra hierop terug? Welke trends nam hij waar gedurende het programma en welke trends zette hij met het programma? 20 december Nettie Bakker
  • De voetganger is een sluitpost De voetganger is een sluitpost In mei kwam er een abrupt einde aan zeven jaar Zwols wethouderschap voor Filip van As. De politieke realiteit was dat Van As zich te weinig gesteund voelde voor zijn duurzaamheidsagenda. Hij kijkt niet met wrok terug. Integendeel, als (vrijwillig)... 20 december Vincent Wever
  • Free Floating Overlast Free Floating Overlast ‘Als je als overheid het aantal auto’s wil beperken door het stimuleren van auto- of fietsdelen, kies dan voor een systeem dat daadwerkelijk het aantal auto’s of fietsen beperkt. Een concept kan nog zo innovatief zijn, bedenk welke ruimtelijke... 20 december De parkeermeneer
  • Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Meer aandacht en meer ruimte voor de voetganger, die trend wordt zeker voortgezet in 2018. De gemeente Amsterdam wacht een spannend jaar: wat gebeurt er met loopstromen als de Noord/Zuidlijn in juli opent? Verder organiseert de stad het tweede... 20 december Karin Broer
  • De opmars van Placemaking De opmars van Placemaking Vakjournalist Derk van der Laan signaleert de trend Placemaking. Hij is zelf een van de ondersteuners van de methode, die in korte tijd enorm is gegroeid. Het gaat om het herinrichten van publieke ruimte zodat bewoners en andere gebruikers hiervan... 20 december Derk van der Laan
  • Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Mensen blijven reizen, zelfs meer. Ook in de krimpgebieden. Daar stappen mensen nu sneller in de auto omdat voorzieningen verder weg zijn, of ze pakken de elektrische fiets. Dat is volgens Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie... 20 december Maarten Reith
  • Individuele fietsbeleving en datafusie Individuele fietsbeleving en datafusie Toegepast wetenschappelijk onderzoek op hbo-instellingen speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. De NHTV ontwikkelde op basis van combinaties van bestaande technologie twee instrumenten voor fietsonderzoek, die verrassend nieuwe... 19 december Leonie Walta
  • Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Niels van Oort (39) is een echte ov-man die onderzoek en praktijk graag combineert. In zijn professionele leven is dat ook terug te zien: hij werkt voor zowel Goudappel Coffeng als de TU Delft. Sinds oktober is hij in Delft druk als kwartiermaker... 19 december Vincent Wever
  • Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Gezonde verstedelijking vraagt veranderingen in mobiliteit en ruimte. Zo zou de overgang naar elektrisch vervoer moeten samengaan met een andere inrichting van de binnensteden, zegt Leendert van Bree. Een inrichting die uitnodigt tot lopen en... 19 december Leonie Walta

Inhoud Trends 2018

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.