Tom van Tuijn: Social design: ontwerpen vanuit de voetganger

dinsdag 16 februari 2016 221x gelezen

Tom van Tuijn, Tom van Tuijn Stedenbouw:

 

Social design: ontwerpen vanuit de voetganger

‘Ik zou willen pleiten voor planningsprincipes die niet alleen fysiek oplossend zijn maar ook bijdragen aan een gezond sociaal-cultureel ecosysteem. Social design kan daarbij helpen: ontwikkelen vanuit de dromen van eindgebruikers en het ontwerp van de openbare ruimte opzetten vanuit de voetganger.

Ontwerpen voor de voetganger vraagt om los te komen van verkeersprofielen en te focussen op ruimtelijk ontwerp. Het gevoel van de ruimte moet goed zijn door de juiste verhoudingen en afbakening van ruimtes, zichtlijnen en oriëntatiepunten en sturende inrichtingselementen. Nog concreter, geïnspireerd door architect Rob Krier, ontwerpen we bijvoorbeeld voor de gemeente Eindhoven, vanuit fictieve wandelingen met toekomstige bewoners en bezoekers over een te ontwikkelen gebied. Frame voor frame, op ooghoogte, tekenen zich perspectieven af. Perspectieven waar gebruikers zelf een bijdrage aan kunnen leveren. Top-down agenda’s (veiligheid, klimaatbestendigheid, beheer) komen zo samen met bottom-up verlangens (groen, terrassen, vrijheid in gebruik), maar niet vanzelf. Door gezamenlijk ‘een verhaal’ op te bouwen, vanuit het verleden, via het heden, naar de toekomst, worden wederzijds begrip, draagvlak en eigenaarschap gesmeed. Dan ontstaat gaandeweg een complex netwerk van fysieke (gevelgroen, terrassen, straatmeubilair) en niet fysieke (events, eigen beheer, tijdspad, financiering) resultaten. Door individueel potentieel bij elkaar te brengen en een gedeelde ambitie te creëren, inclusief een tactiek, ontstaat exponentiële meerwaarde. Anders gezegd: we ontwikkelen vanuit de energie die er is en vertrouwen op de flow die ontstaat.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.