Tien deelfietsdiensten werken interoperabel

'Unieke samenwerking in de wereld'

donderdag 8 februari 2018 Guus Puylaert 102x gelezen

Tien huur- en deelfietsaanbieders in Nederland gaan hun diensten combineren, met als ultieme doel dat de consument via iedere app alle diensten kan gebruiken. “Een unieke samenwerking in de wereld”, zegt Deborah Nas, hoogleraar Strategic Design for Technology-based Innovation aan de TU Delft.

Nas heeft het proces met de deelfietsaanbieders gefaciliteerd. “Het doel was om ‘interoperabiliteit’ te creëren. Dat is de mogelijkheid om verschillende systemen met elkaar te laten samenwerken. Een stuk of zes aanbieders waren vanaf de start betrokken en zij stonden er heel positief tegenover. Het hele proces ging verrassend snel, na twee workshops waren we eruit.”

Ondertekening

Als resultaat werd een intentieovereenkomst opgesteld om samen interoperabiliteit mogelijk te maken. Eind januari ondertekenden tien deelfietsdiensten de overeenkomst: BimBimBikes, Cykl, Donkey Republic, Du Nord / Haagsche stadsfiets, Emotion sustainable mobility, FlickBike, Hello-bike, Mobike, Nextbike en Urbee.

 

Een grote fietsvloot

“Stap één is nu om de fietsen van de verschillende aanbieders in alle apps zichtbaar te maken”, vertelt Nas over de ambities. “Als de gebruiker een account bij bijvoorbeeld FlickBike heeft, kan hij dus ook de fietsen van Mobike zien staan. Dus elke dienst heeft nog wel een eigen platform, maar er ontstaat wel één grote fietsvloot.”

 

Informatie delen

Dit proces moet in mei afgerond zijn, waarna de tien aangesloten partijen gaan werken aan het delen van informatie over beschikbaarheid en locatie van de deelfietsen. “De volgende stap is dat een gebruiker slechts één keer zijn gegevens hoeft in te vullen als hij klant wordt en de derde stap is volledige technische integratie.”


Als alles volgens de planning en de intentie verloopt, dan kan een gebruiker per 1 maart 2019 met iedere app alle fietsen zien, reserveren, betalen en ontgrendelen. “Vanaf die datum start de gemeente Amsterdam ook een nieuw deelfietsbeleid: tot die tijd is in Amsterdam alles verboden”, verklaart Nas. “Dus dan valt dat mooi samen.”

 

Sneeuwbal

Nu tien diensten zijn aangehaakt, verwacht de hoogleraar van TU Delft dat er snel meer deelfietsbedrijven aanhaken. “Als een bedrijf zich niet aansluit, zeg je eigenlijk dat je niet mee wilt doen. En gemeenten zijn enthousiast over interoperabele systemen, dus dan zet zo’n dienst zich eigenlijk buitenspel.”

 

Nas was zelf positief verrast dat alle deelfietsdiensten meteen mee wilden werken. “We hebben hele concrete afspraken gemaakt. Deze samenwerking is uniek in de wereld.”

 

MaaS-keten

Ook openbaarvervoerbedrijven zijn enthousiast, zoals Connexxion. Wouter Bakker, manager ontwikkelteam Connexxion, ziet de fiets als onlosmakelijk onderdeel van de vervoersketens. Deborah Nas begrijpt dat wel: “Dit helpt in MaaS-oplossingen. Het helpt voor de MaaS-provider als alle deelfietsaanbieders volgens dezelfde technische koppeling werken.”

 

Masterclass Deelfietsen

Hoogleraar Nas gaf in 2017 ook al twee keer een masterclass Deelfietsen, bedoeld voor beleidsmedewerkers van gemeenten. Ook in 2018 zal zij weer een masterclass verzorgen. Als u daarbij wilt zijn, houd dan de website in de gaten.


Lees ook: Deelfiets stoomt op: hoe voorkomen we problemen?

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.