Taskforce wil MaaS versnellen

Driesporenbeleid: dromen, internationale kennis en nationaal actieplan

donderdag 5 april 2018 Nick Juffermans, Connekt 16x gelezen

2016 MaaSifest!: ‘Mobility as a Service (MaaS) staat voor een transitie in mobiliteit, waarbij de consument mobiliteit inkoopt, in plaats van te investeren in vervoermiddelen. In veel branches heeft deze transitie al plaatsgevonden, zoals in de muziek- en de hotelwereld, nu doet het concept zijn intrede in de mobiliteitswereld.’ 

Dit was in 2016 de boodschap van een groep van twintig organisaties, zowel overheden als marktpartijen. Deze ‘Taskforce MaaS’ stond trots met het MaaSifest! in handen om andere organisaties in Nederland uit te dagen MaaS mogelijk te maken. 

 

2018 
Twee jaar later is er veel aandacht rondom MaaS. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het thema opgenomen in haar beleidsplannen, verschillende regio’s en steden voeren pilots uit en we zien steeds meer ondernemingen die zich richten op het verlenen van complete mobiliteitsservices. De leden van de Taskforce MaaS tonen in de voorafgaande interviews dat er een positieve ontwikkeling voor MaaS gaande is. 

De Taskforce stelt zichzelf ten doel om de adoptie van MaaS in Nederland te versnellen. Dat doet zij via drie sporen: ‘dromen over MaaS’, ‘internationale kennisuitwisseling’ en ‘een nationaal actieplan’. 

 

Dromen over MaaS 

Het is goed om bij technologische ontwikkelingen zoals MaaS het uiteindelijke doel voor ogen te hebben. De Taskforce noemt dit ‘dromen over MaaS’. Bijvoorbeeld: het brengen van een familielid naar het ziekenhuis voor onderzoek is een flinke belasting en stressvolle ervaring. De rit zelf, maar ook het gedoe met parkeren draagt hier aan bij. Een MaaS-dienst zou bij uitstek de personen in kwestie kunnen ondersteunen door het bieden van een ontzorgde reis. 

 

Internationale kennisuitwisseling 

In Scandinavië zijn al veel activiteiten ontwikkeld voor het realiseren van Mobility as a Service. Ook in andere landen om ons heen, zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Oostenrijk, zien we steeds meer ontwikkelingen rondom MaaS. Om deze ontwikkelingen te stimuleren, werkt een aantal EU-landen nauw samen in het ‘MaaS allliance’ platform van ERTICO (www.maas-alliance.eu). Nederlandse deelnemers aan dit platform koppelen kennis en voortgang terug aan de Taskforce MaaS. 

 

Nationaal actieplan 

De Taskforce MaaS heeft in de zomer van 2017 een concreet actieplan voor MaaS in Nederland opgesteld. Dit actieplan beschrijft wat er nodig is om MaaS in Nederland te versnellen en wordt door zowel publieke als private partijen ondersteund. In het actieplan maken zij zich hard voor het beschikbaar stellen van data, het toegankelijk maken van andere betalingsmanieren voor mobiliteitsoplossingen en voor een gezond ecosysteem, waarin ruimte is voor innovatie.  

De Taskforce daagt aanbieders van mobiliteit – reizigers, werkgevers, overheden, serviceproviders, belangenorganisaties en technologiepartners – uit om mee te doen en de adoptie van MaaS in Nederland te versnellen. 

 

[i] Meer informatie: https://www.connekt.nl/initiatief/mobility-as-a-service/  

 

Inhoud laatste dossier

MaaS

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over MaaS

  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.