SUMP is geen doel, maar levert Tilburg veel op

woensdag 20 december 2017 Nettie Bakker 112x gelezen

Tilburg heeft de Europese SUMP-methodiek (sustainable urban mobility plan) als handvat gebruikt voor het opzetten van een nieuwe Mobiliteitsaanpak. Een gesprek hierover met Koen van Waes, Senior Beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit bij de gemeente Tilburg

Koen van Waes, Senior Beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit bij de gemeente Tilburg

Koen van Waes, Senior Beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit bij de gemeente Tilburg

Wat is de meerwaarde van SUMP?

'Met de SUMP methodiek wordt je een handig handvat geboden voor het opzetten van een goede mobiliteitsaanpak. Het is een raamwerk waar je praktisch mee aan de slag kunt, wat van begin tot het eind een leidraad is binnen het proces. Van stap naar stap.'

 

Wat is de meerwaarde van het Europese karakter van SUMP?

'De meerwaarde is vooral dat de methodiek tot stand is gekomen vanuit de ervaringen van verschillende Europese steden. Het heeft zijn nut dus bewezen. Daarnaast biedt het een houvast en vergelijkingsmateriaal. Door als het ware de zelfde stappen en hetzelfde proces te hanteren, creëer je uniforme plannen. Dit is helderder voor zowel de mensen op straat als onze beslissers. In die zin schept het duidelijkheid en uniformiteit. Daarnaast is een praktisch voordeel dat toepassing van de SUMP handig is als je mee wilt doen aan Europese projecten.'

 

Wat heeft het Tilburg specifiek opgeleverd? 

'Toen we begonnen aan onze nieuwe Mobiliteitsaanpak (www.tilburg.nl/mobiliteit2040) was de opdracht om letterlijk de SUMP methodiek toe te passen. Als snel bleek dat de waarheid weerbarstiger is. Wel hebben we de meeste stappen doorlopen, maar niet altijd in de juiste volgorde en soms wat minder dan zou moeten en soms wat meer. Ik denk dat de SUMP methodiek nooit een doel moet zijn, maar vooral een middel om onze planvorming te verbeteren en aan te vullen. Er wordt in Nederland nog weleens lacherig gedaan over de SUMP. Alsof onze planvorming altijd al goed was en wij het in Nederland niet nodig zouden hebben. Het klopt dat onze planvorming al veel beter is dan in sommige Oost Europese steden, maar dat maakt niet dat SUMP niets kan toevoegen. In ons geval heeft het geleid tot een betere en completere aanpak. Bovendien kan het helpen je mobiliteitsplan te structureren.

Door de SUMP methodiek zijn we ook meer naar andere landen gaan kijken en naar Europese projecten. Concreet komt daar onze deelname aan  het Horizon2020 project Metamorphosis uit (zie foto hieronder). Hierin werken we aan het realiseren van kindvriendelijke wijken, met de kinderen zelf.'

 

Zou u SUMP aanbevelen aan andere gemeenten?

'Jazeker. De SUMP methodiek wordt steeds doorontwikkeld en men is daar ook serieus mee bezig. Daar kunnen wij echt wel van leren. Vooral de processen in andere landen vind ik vaak beter dan bij ons. Het betrekken van mensen bij de planvorming. Maar ook meer de mensgerichte aanpak (gebruiker centraal) zoals in België of Groot-Brittannië bv. Ik zou de SUMP methodiek dan wel echt als leidraad aanbevelen en niet als dogma. Er zijn wat tools waardoor je eenvoudig kunt checken wat er bij zo’n SUMP komt kijken.

 

Ik vind wel dat de SUMP methodiek verder doorontwikkeld moet worden. Wij hebben bv. niet gekozen voor een plan maar voor een aanpak. Dat is een wezenlijk verschil. De voorspelbaarheid van mobiliteit is nog nooit zo laag geweest. Daar moet je op inspelen. Vooral door doelen te stellen op lange termijn, maar door te doen op korte termijn. Proeftuinen, testen, tijdelijke maatregelen, samen met de mensen. Dat soort processen behoeven een aangepaste SUMP methodiek.'

 

 

 

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.