Streektransferium A27: ‘bermtoerisme’ en streekshop

donderdag 23 december 2010 0 reacties 386x gelezen

Een recreatieve opdracht voor de Waterlinie transformeerde gaandeweg in een innovatief en baanbrekend verkeersvoorstel: een streektransferium aan de A27 om het Waterlinie-achterland recreatief te ontsluiten en de lokale economie een impuls te geven. De planlocatie: verzorgingsplaats De Knoest op de A27 bij Houten. Minstens drie administratieve barrières zijn nog te slechten.

Het toekomstig streektransferium Linieland

Het toekomstig streektransferium Linieland (Copyright: Illustratie: Bunker Q)

 

Edwin Boonstoppel, projectmanager voor de gemeente Houten coördineert de recreatieve infrastructuur voor ‘Linieland’, één van de zeven deelprojecten van het overkoepelende renovatie- en recreatieproject ‘Nieuwe Hollandse Waterlinie’. Doel van deze exercitie is om de 85 kilometer lange ‘waterlinie’ van het Muiderslot tot kasteel Loevestein – waar nodig – te renoveren en recreatief te ontsluiten. Het gaat dan om de weg- en waterwegen en om de historische bebouwing.

 

De ontsluiting voor recreatief verkeer stuitte in het projectgebied van Boonstoppel op een bijzonder probleem. Dit ‘Eiland van Schalkwijk’, een cultuur- en landbouwgebied, ligt ingesloten tussen de Lek, het Amsterdam-Rijnkanaal en het Lekkanaal en heeft een beperkte infrastructuur. Nieuwe infrastructuur op het eiland is ongewenst. Nadere studie van het gebied leidde tot het voorstel om het voor- en natransport van recreanten te regelen via de verzorgingsplaats op de A27. Bezoekers laten hun auto bij de verzorgingsplaats achter en betreden het eiland te voet of per (huur)fiets of varen de Waterlinieroute op per kano. Daarnaast biedt het transferium een systeeminnovatie in de voedseldistributie: vanuit het achterland leveren ondernemers hun producten rechtstreeks aan een Streekstation op de verzorgingsplaats. ‘Om die winkel echt aantrekkelijk te maken, dus niet alleen voor de recreant maar ook voor het woon-werkverkeer, worden naast streekproducten (60 procent) ook ‘de aanvullende boodschappen’ (40 procent) aangeboden’, zegt Boonstoppel. ‘Dit scheelt boodschapritten in de stad.’ Recent ontving het project 795.000 euro van het innovatieprogramma ‘Mooi Nederland’ om het plan verder uit te werken. Toch is er nog een hele administratieve weg te gaan. De Richtlijn verzorgingsplaatsen verbiedt achterlandverbindingen. Ook mogen maatregelen geen extra snelwegverkeer aantrekken. En vereist de Benzinewet dat de exploitatie op verzorgingsplaatsen om de 15 jaar wordt geveild.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.