Strategisch adviseur RWS: ‘Naar Den Bosch’ wordt ‘naar tante Annie’

donderdag 16 februari 2017 Nettie Bakker 63x gelezen

'Digitale bewegwijzering via navigatie- en C-ITS-systemen biedt ongelofelijke kansen voor ‘individuele routebegeleiding (van mens én voertuig) die ook (collectieve) doorstroming, leefbaarheid en veiligheid bevordert’. Maar ook zijn we ‘zoekende’ naar vormen waarin markt en overheid samen kunnen optrekken om de weggebruiker hierin vertrouwen te bieden.'

Een gesprek over de toekomst van bewegwijzering met Antoine de Kort, strategisch adviseur verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat. Hoe ziet hij bewegwijzering in relatie tot smart mobility? De Kort: ‘Vooropgesteld,  C-ITS is een volledig internationale ontwikkeling waarin je je ‘als land’ moet opstellen, en dus ook ‘als land’ moet gedragen. Dat betekent nationaal samenwerken op dit gebied. De relatie tussen C-ITS en bewegwijzering is dat alle systemen zijn gericht op het begeleiden van mensen - en later van zelfrijdende voertuigen - van A naar B. Je hebt daarbij allerlei vormen van bewegwijzering nodig. Of het nu afkomstig is van borden langs de weg of van ‘bebording’ in je navigatiesysteem of als projectie op de voorruit.’

Structuurverandering
‘Er zal overigens altijd een vorm van bewegwijzering blijven. Misschien minder fysiek, maar dan zeker digitaal’, schetst De Kort. ‘Daarvoor zal ook de werking van digitale routegeleiding veranderen. De huidige navigatiesystemen gebruiken algoritmes op basis van het individueel belang, bijvoorbeeld de snelste route, terwijl statische bewegwijzering er is voor het collectief belang. Bijvoorbeeld: om doorgaand verkeer om een woonwijk te leiden in plaats van er dwars doorheen. Het wensbeeld van de wegbeheerders is dat de individuele routegeleiding standaard rekening houdt met het collectieve belang. Anders gezegd: ‘Naar Den Bosch’, wordt snel, schoon en veilig ‘naar tante Annie’.

Daarvoor ga je als wegbeheerder veel meer functioneel acteren: je behoudt je publieke verantwoordelijkheid, maar die pas je minder toe met eigen middelen. In plaats daarvan geef je aan navigatiebedrijven de kennis en achtergronden van de bewegwijzering mee: waarom is het wenselijk of juist niet om routes via bepaalde wegen te laten lopen? En: welke richtlijnen hanteren wegbeheerders zodat de getoonde informatie overal herkenbaar en begrijpelijk is voor alle weggebruikers?’

Bewegwijzeringskennis ‘ophalen’
‘Nieuwe takken van sport’ dus voor wegbeheerders en voor de medewerkers van de Nationale Bewegwijzeringsdienst, NBd. De huidige operationele rol zal veranderen in een regisserende rol, zoals het in digitale vorm beschikbaar stellen van de informatie op de statische bewegwijzering en het onderhouden van contacten met navigatiebedrijven. Stap één is het ‘ophalen’ van de bewegwijzeringskennis bij de wegbeheerders: waarom staat dat bord daar eigenlijk? Dan volgt de dialoog met de markt om te ontdekken hoe die kennis kan worden vertaald naar bruikbare informatie voor navigatie. Daar komen vanzelf ook de achtergronden bij van meer dynamische berichten, zoals DRIP-teksten.’

Proef
Het valt De Kort op dat er vanuit de markt grote interesse is om op dit vlak mee te ontwikkelen. ‘We hebben juist - markt en overheid – een Europees onderzoeksvoorstel ingediend voor een proef met collectief gestuurde, individuele routegeleiding in stedelijk gebied. Marktpartijen als TomTom, Google, Waze, BMW, HERE, INRIX en Flitsmeister doen mee om te ontdekken wat er mogelijk is (learning by doing). Het is geweldig om zo’n brede belangstelling te zien.’

Omslag naar slimme borden nu al inplannen
Ondertussen levert de hele ITS-ontwikkeling ook mogelijkheden om  bewegwijzering slimmer te organiseren. Zo kan data uit het voertuig meer inzicht geven in het gebruik van (statische) bewegwijzering: waar volgen mensen deze wel en waar niet? Ook kunnen statische borden zélf informatie gaan sturen naar de wegbeheerder, zowel over hun eigen onderhoudsstaat als over alles wat er langs komt. Deze omslag naar slimme borden zouden wegbeheerders nu al kunnen meenemen in debeheer- en onderhoudsplannen. Moet je een bord vervangen, kijk dan of je er een slim bord kunt neerzetten.’

Regie
‘Wie de regie hierin pakt? De grote ontwikkeling, op nationaal niveau, vindt plaats onder de vlag van Connecting Mobility. Via de WOW ( Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders) verkennen wij momenteel hoe wij ons als wegbeheerders het beste kunnen organiseren, bijvoorbeeld rondom de transitie van bewegwijzering. Voor de NBd is daarin zeker een belangrijke rol weggelegd . Dat geldt mogelijk ook voor andere shared service organisaties met deskundigheid op gebied van weg- en verkeersdata, zoals NWB en NDW.’

Goed gastheerschap
‘Belangrijk om te beseffen’, benadrukt De Kort, ‘is dat de invoering van automatisch rijden gepaard gaat met een heel lange transitieperiode. Statische bewegwijzering blijft dan ook nog lang een belangrijke rol spelen. Ik denk overigens dat er op strategische locaties altijd fysieke  bewegwijzering zal blijven staan als achtervang. Denk aan calamiteiten waarbij (communicatie)systemen uitvallen, of aan mensen die uit het buitenland komen. Statische bewegwijzering is immers ook een vorm van goed gastheerschap. Bovendien: fysieke bewegwijzering is niet hackbaar. Daar kan je als weggebruiker dus altijd op terugvallen.’

Inhoud laatste dossier

Geen artikelen gevonden.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.