Staar je niet blind op één model

Engelse verkeersmodellen worden bepaald door richtlijnen, nu WebTAG

maandag 3 februari 2014 163x gelezen

In Engeland wordt geprobeerd om met betere technieken loop- en fietsstromen weer te geven

In Engeland wordt geprobeerd om met betere technieken loop- en fietsstromen weer te geven

Al sinds de dag in januari 1986 dat ik voet zette op Engelse bodem, is mijn werk in de ontwikkeling en toepassing van verkeermodellen sterk bepaald door richtlijnen. Toentertijd TAM (Traffic Appraisal Manual), later DMRB (Design Manual for Roads and Bridges) en nu WebTAG (Web-based Transport Analysis Guidance). Nederlanders verbazen zich vaak over de controle die de Britse overheid probeert uit te oefenen op modelkwaliteit, wat vaak (en soms terecht) wordt ervaren als beperkend.

De achtergrond is logisch: in het Verenigd Koninkrijk worden modellen minder gebruikt voor lokale of regionale planning, maar om via kosten-baten analyses de financiering van verkeersinfrastructuurprojecten te ondersteunen. Vandaar dat regels, minimale kwaliteitseisen en consistente aannames over verplaatsingsgedrag en de toekomst belangrijk zijn; dan kun je projecten onderling beter vergelijken en verkeersinfrastructuurprojecten afwegen tegen andere mogelijke investeringen. De WebTAG principes worden in veel Engelssprekende landen toegepast.

Er zitten ook fundamentele nadelen aan de beschikbaarheid van zulke richtlijnen: veel  practici vergeten dat WebTAG in eerste instantie een richtlijn is, geen voorschrift, en dat het niet betekent dat andere modelvormen, datasoorten, technieken, toekomstvoorspellingen niet een betere basis kunnen zijn voor besluitvorming. Dat houdt het ontwikkelen van betere modellen tegen. Tenslotte wordt de impact van het wel of niet voldoen aan de WebTAG- eisen op de modelresultaten en beleidsbeslissingen niet genoeg onderzocht: ‘doe niet moeilijk, volg de regels!’.

Gelukkig geeft het Engelse Department for Transport tegenwoordig veel duidelijker aan dat WebTAG een richtlijn is, gericht op principes en een minimale kwaliteitsstandaard, wat niet betekent dat innovatie niet mogelijk is. We proberen bijvoorbeeld met betere technieken lopen en fietsen weer te geven, nu de focus is verschoven van megaprojecten op de weg naar kleinschaliger en gezondere alternatieven. Analyses richten zich steeds meer op de bredere en langere termijneffecten van verkeersinfrastructuur op werkgelegenheid en de economie. En we proberen beter om te gaan met onzekerheid. WebTAG ontwikkelt zich parallel en ik verwacht dat er ook voor de Nederlandse verkeerskundige genoeg lezenswaardig materiaal te vinden blijft!

Tom van Vuren, Divisional Director bij Mott MacDonald Group / gasthoogleraar bij Institute for Transport Studies, University of Leeds
terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.