Snel vrachtvervoer door Helmond

Vrachtverkeer in Helmond zou een kwart aan brandstof kunnen besparen

maandag 25 juni 2012 145x gelezen

Er kan een groene golf ontstaan, waarbij de betreffende vrachtauto zo ongehinderd mogelijk kan doorrijden

Er kan een groene golf ontstaan, waarbij de betreffende vrachtauto zo ongehinderd mogelijk kan doorrijden

Door slimme aansturing van verkeerslichten zou het brandstofverbruik van het vrachtverkeer binnen de stedelijke omgeving drastisch omlaag kunnen. Binnenkort zijn de eerste meetresultaten van een groene golf in Helmond.

 

Wie via de N270 Helmond wil doorkruisen passeert onderweg 14 kruispunten. En dat betekent ook 14 keer de kans op stilstand voor een verkeerslicht. Dagelijks leggen ongeveer 30.000 auto’s dit traject af via de Europaweg, de Kasteel Traverse en de Deurnseweg, waaronder 2000 vrachtwagens. ‘We hebben de afgelopen tijd onderzocht hoe het brandstofverbruik van het vrachtverkeer omlaag zou kunnen,’ vertelt Gert Blom, strategisch adviseur mobiliteit van de gemeente Helmond. ‘Het idee is dat als er een vrachtwagen op het traject rijdt, er automatisch een signaal naar de verkeerslichten gaat, zodat deze eerder op groen springen of juist langer groen blijven. Daarnaast krijgen de chauffeurs voortdurend informatie over de snelheid die ze het beste kunnen rijden. Op deze manier zou er een groene golf kunnen ontstaan waarbij de betreffende vrachtauto zo ongehinderd mogelijk door kan rijden.’

 

Het proefproject is in mei 2009 begonnen in het kader van het zogeheten Freilot-project, een Europees project dat zich behalve in Helmond ook in Lyon, Bilbao en Krakow afspeelt. De doelstelling is het brandstofverbruik van het vrachtverkeer binnen de stedelijke omgeving met ongeveer 25 procent omlaag te brengen. Om de signalen vanuit de vrachtauto te kunnen uitzenden zijn zeven vrachtwagens, vier brandweerwagens en twee ambulancevoertuigen uitgerust met een speciale router, bovendien zijn er aan de kant van de weg sensoren en communicatiesystemen geïnstalleerd die constant informatie over en weer uitwisselen. Bij de proef zijn in totaal 23 partners betrokken, waaronder de gemeente Helmond, Brandweer Helmond, Van den Broek Logistics, Volvo/Renault, Peek Traffic en Ertico.

 

De testfase op de weg is sinds enkele maanden afgerond. ‘We hebben nu nog geen definitieve cijfers over het brandstofverbruik,’ vertelt Blom, ‘Die hopen we eind juli te kunnen presenteren. We hebben nu maar met zeven vrachtauto’s gewerkt, dus het effect van het project is gering. Dat gaat natuurlijk veranderen als alle 2000 vrachtauto’s die dagelijks  Helmond rijden, een dergelijk systeem krijgen.’

 

terug naar dossier>

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.