Slimme ogen bewaken spitsstroken

donderdag 30 maart 2017 Nettie Bakker 49x gelezen

Mensonafhankelijk spitsstrookbeheer lijkt mogelijk. Dit blijkt uit een onderzoeksproject waarbij 16 van de 3000 Rijkswaterstaatcamera’s werden ‘gelezen’ door software met als doel om ‘de ogen van de wegverkeersleider’ te kunnen vervangen. Dit onderzoek voerde Rijkwaterstaat uit met camera’s op een spitsstrook op de A2 in Limburg, samen met ViNotion en de Innovatiecentrale. De resultaten werden gepresenteerd op de wegbeheerdersdag tijdens de Automotive Week.

Op 30 maart, tijdens de Automotive Week presenteerden Rijkswaterstaat, ViNotion en de Innovatiecentrale de uitkomsten van een onderzoek naar slimme camera's op een spitsstrooktraject op de A2 in Limburg

Op 30 maart, tijdens de Automotive Week presenteerden Rijkswaterstaat, ViNotion en de Innovatiecentrale de uitkomsten van een onderzoek naar slimme camera's op een spitsstrooktraject op de A2 in Limburg (Copyright: Hessel Bes)

Slimme software die kan worden aangesloten aan bestaande camera's leert afwijkende situaties te detecteren zoals een pechgeval of afgevallen lading. De wegverkeersleider in de verkeerscentrale krijgt direct vanaf de camera een signaal en kan meteen reageren door bijvoorbeeld een spitsstrook te sluiten. Ook is de software in staat om de verkeersdrukte te meten en op basis hiervan te besluiten om een spitsstrook te openen of juist te sluiten.

Rijkswaterstaat opent een spitsstrook als er per uur meer dan 1350 auto's per rijstrook passeren. Dit stelt een wegverkeersleider vast via actuele meetgegevens en camerabeelden. In de huidige situatie inspecteert een wegverkeersleider het hele open te stellen traject op de aanwezigheid van voertuigen en voorwerpen. Tijdens dit project 'Slimme Camera's' is op de A2 in Limburg onderzocht of het mogelijk is om het hele proces rond het inspecteren, openen en sluiten van spitsstroken te automatiseren.

Resultaten
De resultaten van de eerste experimenten zijn positief: de slimme camera's zijn goed in staat om voertuigen te detecteren, de verkeersdrukte en snelheid van voertuigen te meten en overdag afwijkende situaties te detecteren. Het onderzoek is een stap op weg naar het daadwerkelijk inzetten van slimme camera's. Rijkswaterstaat verwacht slimme camera's in de toekomst voor meer situaties in te kunnen zetten. De software zou bijvoorbeeld voertuigen kunnen detecteren die te hoog zijn voor een tunnel.

Vernieuwing verkeersmanagement
Rijkswaterstaat werkt nauw samen met de markt om innovatie van verkeersmanagement aan te jagen. De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat vervullen een sleutelrol in verkeersmanagement. Voor het project slimme camera's werken Rijkswaterstaat en de Innovatiecentrale samen met ViNotion, dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie voor het herkennen van objecten in video.

 

Zie ook: https://innovatiecentrale.nl/nl/slimme-cameras

 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.