Schiphol spoorhub voor continentale reizen

maandag 10 juli 2017 Vincent Wever en Geertje van Hooijdonk 152x gelezen

Investeer in station Schiphol in plaats van luchthaven Schiphol. Een goede internationale spoorhub voor Nederland maakt veel vluchten binnen Europa overbodig. Zowel Schiphol als de reiziger profiteren hiervan. Dit stellen Vincent Wever en Geertje van Hooijdonk op 7 juli in Trouw. Op OV-Magazine gaat Vincent Wever nog dieper in op dit onderwerp.

Schiphol zit knel door ruimtelijke grenzen en de noodzaak om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De grens van het aantal vliegbewegingen en geluidsnormen is eerder in zicht dan verwacht en de wachtrijen nemen groteske vormen aan. Automatisch klinkt de roep om uitbreiding, hetzij door Schiphol uit te breiden, hetzij door uit te wijken naar regionale luchthavens. Een manier van denken die lijkt op de strategie om meer snelwegen te bouwen: het slibt toch weer dicht, je blijft bijbouwen want je trekt juist meer verkeer aan, aldus de auteurs.

Met snelle en voordelige treinen naar Berlijn, Antwerpen, Brussel, Parijs en Frankfurt verleid je reizigers uit die korte vluchten de trein in. Voor de reiziger is de trein naar deze steden comfortabeler dan het vliegtuig met bijbehorend in- en uitcheckcircus. Zo komt er op Schiphol (binnen de bestaande vliegcapaciteit!) ruimte vrij voor intercontinentale vluchten.

Spoorsector
Station Schiphol is de afgelopen decennia helaas een ondergeschoven kindje geworden. De Schipholspoortunnel, het aankomst- en vertrekpunt van veel internationale treinen, is een zorgenkindje qua veiligheid. Daarnaast is de capaciteit voor treinen te laag. Zo kan de Eurostar die vanaf december gaat rijden tussen Amsterdam en Londen niet stoppen op Schiphol vanwege capaciteitsproblemen.

Niet alleen het station zelf, ook de treinverbindingen met het buitenland zijn onderontwikkeld. De spoorsector in Europa gaat niet met haar tijd mee. In Azië schieten de snelle treinen als paddenstoelen uit de grond. In Europa is het andersom: hier worden nachttreinen in rap tempo geschrapt. Terwijl we juist stappen voorwaarts moeten zetten richting het duurzame alternatief voor het vliegtuig, zetten we steeds meer stappen terug.

Voor de groeiende internationale reisbehoefte moet een volgend kabinet duurzame ruimte creëren op Schiphol. Zorg dus voor flink meer sporen en moderne incheck- en overstapfaciliteiten bij het station. Regel dat je vanaf Station Schiphol makkelijk kunt reizen naar alle grote steden in Nederland. En zorg dat het Europese spoor weer populair wordt. Met de behoeften van de reiziger van de 21ste eeuw voorop.

Lees hier het hele betoog in Trouw

Lees hier het integrale betoog van Vincent Wever

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.