Sander van der Drift:' Stap nog niet uit, een halte verder is SAIL ook leuk'

vrijdag 25 maart 2016 244x gelezen

Sander van der Drift, consultant DAT.Mobility: 'Datarijkdom is niet voldoende, nieuwe vaardigheden zijn nodig, zoals de kunst van datafusie'

‘We leven steeds meer in ‘sensing-cities’: steden die zijn uitgerust met een diversiteit aan sensoren waarmee van alles, maar zeker ook mobiliteit wordt gemeten. Denk aan OV-incheck-paaltjes, GSM-masten, verkeersregelingen, WiFi-stations en slimme camera’s. Ook u en ik zijn sensoren. Met onze smartphones delen we real-time waar we zijn, wat we doen, wat we zien en wat we ergens van vinden. Deze datarijkdom is het nieuwe instrument van de verkeerskundige anno nu.

De ‘sensing-city’ biedt kansen op alle niveaus. Dankzij Flickr-data kreeg Amsterdam bijvoorbeeld meer zicht op de mobiliteit van toeristen. Combineer dat met druktebeelden van straten en trams en je ziet kansen voor maatregelen die de stad meer lucht geven op ‘toeristencorridors’.

En welke kennis levert de combinatie van Twitter sentimenten en druktepatronen uit OV-chipkaartdata ons op? Tijdens SAIL Amsterdam waren we in staat om real-time inzicht te krijgen in drukte en bezoekersstromen uit WiFi-data en telcamera’s. De volgende stap is dichtbij: real-time én persoonlijk reisadvies. Een berichtje in de tram? ‘Stap nog niet uit, een halte verder is SAIL ook leuk’.

Maar datarijkdom is niet voldoende. Nieuwe vaardigheden zijn ook nodig, zoals de kunst van datafusie: het slim combineren van databronnen tot bruikbare informatie. Dat leer je door te doen, met een frisse blik, creativiteit en een exploratieve insteek. Daar ga ik voor.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.