Rotterdams innovatieconsortium rolt Smart Charging-programma uit

woensdag 19 april 2017 92x gelezen

Smart Charging kan bijdragen aan een stabiel en betrouwbaar energienet in de stad, ondanks de groeiende energievraag, bijvoorbeeld door elektrisch rijden. In de regio Rotterdam rolt een consortium een innovatieprogramma uit waarbij allerlei proeven met Smart Charging worden onderzocht.

Smart Charging is het slim opladen van elektrische auto’s waarbij onder meer grote accu’s worden gebruikt als tijdelijke opslag van duurzame stroom. Het vereist veranderingen die de gehele keten van elektrisch vervoer beïnvloeden: van energieproducent naar de netbeheerder, naar de laadpaal en via het laadabonnement naar de eindgebruiker.

Via verschillende projecten worden allerlei proeven gedaan met vormen van Smart Charging. Het consortium dat dit proefprogramma uitvoert bestaat uit de gemeente Rotterdam, 17 omliggende gemeenten, Living Lab Smart Charging, ENGIE, Rotterdam School of Management (RSM) en Stedin. Hieronder een aantal proefprojecten.

Inductieplaten
Op enkele plaatsen zijn inductieplaten geplaatst waar (omgebouwde) auto’s draadloos kunnen opladen (zie foto). Een proefopstelling heeft een aantal maanden gedraaid en wordt binnenkort afgesloten, geanalyseerd en mogelijk later weer aangesloten met eventuele verbeteringen die uit de pilot-analyse kunnen komen.

Onderzoek naar laadgedrag
Elektrische auto’s staan vaak langer aan de laadpaal dan nodig, lastig als laders (daardoor) worden geconfronteerd met een bezette paal. Om laadpalen vaker op een dag te kunnen gebruiken, wordt onderzoek gedaan naar laadgedrag en naar mogelijke oplossingen om de bezettingsgraad per paal te verhogen.

Stabiel elektriciteitsnet
Hoe zou het op- en afschakelen van auto’s kunnen zorgen voor meer flexibiliteit in het hoogspanningsnet zonder dat de (elektrische) autorijder daar last van heeft? ENGIE is trekker van een pilot om het hoogspanningsnet op een innovatieve, nieuwe manier te balanceren waarbij ook getest wordt met laadpalen. De onderzoekers van Erasmus Centre for Future Energy kijken naar de wisselwerking tussen accu, de oplaadpaal en het totale energienetwerk.

Woonwijken
Bij een volgend project wordt bij de aanleg van een nieuwe woonwijk gelijk rekening gehouden met lokaal opgewekte én lokale opslag van energie van woningen in combinatie met het opladen van elektrische auto’s van de bewoners.

17 Regiogemeenten
In het consortium werkt Rotterdam samen met de volgende 17 gemeenten in de regio aan de uitbreiding van het openbaar laadnetwerk: Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne, Nissewaard, Vlaardingen, Schiedam, Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel, Westland, Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Kaag en Braassem, Lansingerland en Gouda.

 

 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.