Rijkswaterstaat neemt maatregelen in de Tweede Coentunnel

donderdag 5 september 2013 redactie 0 reacties 293x gelezen

Rijkswaterstaat gaat de witte en rode geleidelichten in de wanden dimmen en de algehele tunnelverlichting verminderen. Daarnaast komt er een doorgetrokken streep om rijstrookwisselingen tegen te gaan. De maatregelen zijn bedoeld om de vele ongelukken in de nieuwe Tweede Coentunnel te verminderen.

Rijkswaterstaat neemt extra veiligheidsmaatregelen in de nieuwe Tweede Coentunnel

Rijkswaterstaat neemt extra veiligheidsmaatregelen in de nieuwe Tweede Coentunnel (Copyright: Rijkswaterstaat)

Volgens Rijkswaterstaat zijn er rond de Tweede Coentunnel per week twee tot drie meer incidenten dan in de oude situatie. Daarom heeft Rijkswaterstaat de afgelopen zes weken een ‘gedragskundige’ analyse uitgevoerd, met behulp van camerabeelden en meetgegevens. Op internetfora en in de pers klaagden automobilisten met name over de verlichting in de tunnel waardoor de remlichten van voorgangers niet goed opvielen en sommige automobilisten te laat op de rem gingen staan. Ook vonden mensen dat de tunnel smal oogde.

 

Bebording

Naast het dimmen van de verlichting en het trekken van een doorgetrokken streep om rijstrookwisselingen tegen te gaan, pakt Rijkswaterstaat ook de bebording de komende weken aan zodat deze overzichtelijker zal zijn.

 

Lagere maximumsnelheid

In augustus werden na berichten over meer ongelukken al een aantal maatregelen genomen, die voorlopig van kracht blijven: Zo blijft ter hoogte van Oostzaan een van de twee rijstroken van de A8 richting afgekruist, zodat het verkeer rustiger richting de tunnel rijdt nadat het verkeer van de A8 uit de richting Zaandam en de A10-Noord is samengekomen. Daarnaast gaat de maximumsnelheid in de ochtendspits bij drukte eerder omlaag naar 70 kilometer per uur.

 

Tijdelijke situatie

De analyse heeft betrekking op de tijdelijke situatie. De verwachting is dat als de oude Coentunnel, na renovatie halverwege 2014 weer open gaat, de situatie verder verbetert. Dan zijn er in beide richtingen drie rijstroken beschikbaar, en in de spits zelfs vijf.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.