Alles maakt geluid in Japan

vrijdag 22 december 2017 Maurits van den Toorn 154x gelezen

Doel van mijn reis is kennismaken met het openbaar vervoer in zoveel mogelijk facetten en dat lukt prima, drie weken lang. Japan is een paradijs voor gebruikers en liefhebbers van het openbaar vervoer. Dat had ik al vaker gehoord en het is ook echt zo. Als gebruiker kom je efficiënt en vlot op je bestemming. Als liefhebber kun je bovendien plezier beleven aan praktisch alles wat er ooit aan vervoermiddelen is bedacht: monorails, magneetzweefbanen, bandenmetro’s, geleide bussen, funiculaires...
Sapporo. De meeste trams in Japan zijn relatief klein en behoorlijk op leeftijd, al zijn ze vaak flink gemoderniseerd.

Sapporo. De meeste trams in Japan zijn relatief klein en behoorlijk op leeftijd, al zijn ze vaak flink gemoderniseerd.

Het verkeerslicht bliept, het treintoilet pingt, de roltrap zegt iets, de lift praat tegen je aan, enzovoort. Het is een van de eerste dingen die me na aankomst in Japan opvallen: bijna alles maakt geluid. Het land heeft een soort auditief behang dat je na een dag of wat amper nog hoort. Ik betwijfel de effectiviteit van die overvloed aan goedbedoelde waarschuwingen, want dat zijn het tenslotte. Maar de effectiviteit van het openbaar vervoer in Japan staat buiten kijf. 

 

Bovenaan de piramide staat Shinkansen, het beroemde hogesnelheidsnet dat nog steeds ontzag inboezemt. Niet vanwege de snelheid, maar door de ongelooflijke efficiëntie waarmee het systeem wordt geëxploiteerd. Een trein wordt na aankomst op zijn eindpunt meteen door een ploeg van wel dertig of meer schoonmakers onderhanden genomen en kan al na een minuut op tien weer op pad. Zo lukt het om op de betrekkelijk krappe infrastructuur een vierminutendienst te onderhouden tussen Tokio en Osaka. 

 

Lees hier het hele artikel.

Reis door de wereld

Nedelandse verkeerskundigen over hun belevenissen in het buitenland

Artikelen 1 tot 5 van 46

1 2 3 4 5 6

  • Retailverkeer in Manchester Als beleidsmedewerker Mobiliteit bij de gemeente Roermond mag ik, omdat Roermond leadpartner is van het Europees project RESOLVE, een paar keer per jaar Europa in. In februari... 25 april Marcel Slofstra
  • Mobiliteitsplanning goes USA Mobiliteitsplanning goes USA Na een lange vlucht van 10 uur land ik op zondag 3 februari rond 12.30 uur op San Francisco International. Het begin van een enerverende week waarin we met... 28 februari Bas Govers
  • Minsk, een rijstrook minder? Minsk, een rijstrook minder? Ons eerste bezoek aan het kantoor van de NGO Minsk Cycling Community (MCC), maakt duidelijk dat onze opdrachtgever een ongetwijfeld beperkt budget niet verspilt aan dure... 19 december André Pettinga & Wim Salomons
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit... 26 oktober Teije Goriis
  • MaaS-puzzel richting Berlijn MaaS-puzzel richting Berlijn Voor de derde keer vertrok op 18 juni de Hackatrain vanaf Amsterdam Centraal naar Berlijn Hauptbahnhof voor een tweedaagse Hackathon. Ruim 100... 14 september Ilse Ambachtsheer, Hackatrain 2018

Artikelen 1 tot 5 van 46

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.