Realtime regeling Apeldoornse groene golf

‘Weggebruikers verwachten gewoon dat verkeerslichten op elkaar zijn afgestemd’

maandag 4 februari 2013 Verkeerskunde 1/2013 259x gelezen

Een groene golf die zich automatisch aanpast aan het actuele verkeersaanbod. In Apeldoorn hebben ze al sinds 2005 ervaring met zo’n, real-time, netwerkregeling. Bert de Leeuw van de gemeente Apeldoorn is er goed over te spreken: ‘Als iedereen ineens vroeg naar huis gaat omdat er sneeuw voorspeld is, past de regeling zich automatisch aan.’

De netwerkregeling bestaat uit een koppeling van VRI's die reageert op het actuele verkeersaanbod op zes kruispunten in de Laan van Zevenhuizen te Apeldoorn

De netwerkregeling bestaat uit een koppeling van VRI's die reageert op het actuele verkeersaanbod op zes kruispunten in de Laan van Zevenhuizen te Apeldoorn (Copyright: Gemeente Apeldoorn)

Sinds 2005 is in Apeldoorn een realtime netwerkregeling operationeel. Deze netwerkregeling bestaat uit een koppeling van de VRI’s op zes kruispunten op de Laan van Zevenhuizen in Apeldoorn, en gaat een stap verder dan een groene golf: de regeling reageert op het actuele verkeersaanbod. De wachttijden en het aantal stoppende voertuigen bij de kruispunten worden voortdurend gemeten en met een doelfunctie – die streeft naar zo weinig mogelijk wachttijd – wordt een optimale regeling ingesteld.

 

Voorafgaand aan de installatie van de netwerkregeling voerde de gemeente een uitvoerige verkenning uit. ‘We zijn niet meteen uitgegaan van wat er op de markt was,’ vertelt Bert de Leeuw, senior adviseur bij de gemeente. ‘In plaats daarvan hebben we een aantal leveranciers gevraagd om hun regeling in een simulatieomgeving aan ons voor te leggen. Die uitkomsten hebben we vervolgens vergeleken met die van een referentieregeling, opgesteld door een adviesbureau. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de regeling met de beste prijs-kwaliteit verhouding.’

 

De Leeuw heeft goede ervaringen met de realtime netwerkregeling. Nadelen zijn er  ook, want net zoals bij een groene golfregeling, moet het verkeer uit de zijrichtingen soms langer wachten.

 

Wegbeheerders die aan de slag willen met een realtime netwerkregeling raadt De Leeuw aan om bij het opstellen van hun beleidsdoelstellingen goed na te denken over de onderlinge prioriteit van beleidsdoelstellingen, bijvoorbeeld  tussen de gemiddelde snelheid van het autoverkeer en de wachttijden voor het kruisende fietsverkeer. ‘Als de snelheid van het autoverkeer toeneemt, moeten fietsers langer wachten; dat beïnvloedt elkaar.’

 

Overigens kunnen wegbeheerders volgens De Leeuw tegenwoordig niet meer onder een netwerkregeling uit: ‘Weggebruikers verwachten gewoon dat de verkeerslichten op elkaar zijn afgestemd.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.