Realtime regeling Apeldoornse groene golf

‘Weggebruikers verwachten gewoon dat verkeerslichten op elkaar zijn afgestemd’

maandag 4 februari 2013 Verkeerskunde 1/2013 249x gelezen

Een groene golf die zich automatisch aanpast aan het actuele verkeersaanbod. In Apeldoorn hebben ze al sinds 2005 ervaring met zo’n, real-time, netwerkregeling. Bert de Leeuw van de gemeente Apeldoorn is er goed over te spreken: ‘Als iedereen ineens vroeg naar huis gaat omdat er sneeuw voorspeld is, past de regeling zich automatisch aan.’

De netwerkregeling bestaat uit een koppeling van VRI's die reageert op het actuele verkeersaanbod op zes kruispunten in de Laan van Zevenhuizen te Apeldoorn

De netwerkregeling bestaat uit een koppeling van VRI's die reageert op het actuele verkeersaanbod op zes kruispunten in de Laan van Zevenhuizen te Apeldoorn (Copyright: Gemeente Apeldoorn)

Sinds 2005 is in Apeldoorn een realtime netwerkregeling operationeel. Deze netwerkregeling bestaat uit een koppeling van de VRI’s op zes kruispunten op de Laan van Zevenhuizen in Apeldoorn, en gaat een stap verder dan een groene golf: de regeling reageert op het actuele verkeersaanbod. De wachttijden en het aantal stoppende voertuigen bij de kruispunten worden voortdurend gemeten en met een doelfunctie – die streeft naar zo weinig mogelijk wachttijd – wordt een optimale regeling ingesteld.

 

Voorafgaand aan de installatie van de netwerkregeling voerde de gemeente een uitvoerige verkenning uit. ‘We zijn niet meteen uitgegaan van wat er op de markt was,’ vertelt Bert de Leeuw, senior adviseur bij de gemeente. ‘In plaats daarvan hebben we een aantal leveranciers gevraagd om hun regeling in een simulatieomgeving aan ons voor te leggen. Die uitkomsten hebben we vervolgens vergeleken met die van een referentieregeling, opgesteld door een adviesbureau. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de regeling met de beste prijs-kwaliteit verhouding.’

 

De Leeuw heeft goede ervaringen met de realtime netwerkregeling. Nadelen zijn er  ook, want net zoals bij een groene golfregeling, moet het verkeer uit de zijrichtingen soms langer wachten.

 

Wegbeheerders die aan de slag willen met een realtime netwerkregeling raadt De Leeuw aan om bij het opstellen van hun beleidsdoelstellingen goed na te denken over de onderlinge prioriteit van beleidsdoelstellingen, bijvoorbeeld  tussen de gemiddelde snelheid van het autoverkeer en de wachttijden voor het kruisende fietsverkeer. ‘Als de snelheid van het autoverkeer toeneemt, moeten fietsers langer wachten; dat beïnvloedt elkaar.’

 

Overigens kunnen wegbeheerders volgens De Leeuw tegenwoordig niet meer onder een netwerkregeling uit: ‘Weggebruikers verwachten gewoon dat de verkeerslichten op elkaar zijn afgestemd.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.