RAV IJsselland: Bewegwijzering voor ambulance is van levensbelang

donderdag 16 februari 2017 Nettie Bakker 26x gelezen

'Van telefoontje tot voordeur. Dat is het traject dat een ambulance moet afleggen na een 112 melding. De meldkamer wil zo snel mogelijk naar de vraag: wat is er aan de hand? Maar allereerst is belangrijk: ‘Waar moet de ambulance naar toe?’

Alle ambulances in Nederland maken gebruik van City-Gis, een gespecialiseerd bedrijf dat zich richt op navigatiesystemen voor hulpdiensten. De ambulancechauffeur heeft vaak meer en gedetailleerdere coördinaten nodig dan de gegevens op een gewone navigatiekaart. Een gebouw kan dan goed te vinden zijn, maar bij welke ingang moet de ambulance precies zijn? En is er een slagboom en wie opent die?  

Bij noodgevallen gaat het natuurlijk om seconden en dan wil je zo min mogelijk risico lopen op tijdverlies. We zijn al enige jaren bezig om de hele waaier aan risicofactoren bij het bepalen van de juiste ongevalpositie en het navigeren daar naartoe door te vlooien.

Het is belangrijk dat de meldkamercentralist en de melder snel ‘op één lijn’ zitten qua positiebepaling. Het helpt dan bijvoorbeeld niet dat op hectometerpaaltjes vaak alleen een getal staat  en niet ook het wegnummer. Als het wegnummer én getal er op staat is de positie onmiddellijk duidelijk en kan de centralist sneller door naar de vraag: ‘wat is er aan de hand?” Als het wegnummer ontbreekt gaat er kostbare tijd verloren met het zoeken welk wegnummer hoort bij de straat waar de melder staat. 

We hebben ons bijvoorbeeld ook bezig gehouden met bungalowparken die afgesloten zijn met slagbomen. We hadden vaak problemen om daar snel het terrein op te kunnen, net als andere ambulancediensten. Uiteindelijk hebben we daarvoor een nieuw zender-ontvangersysteem ontwikkeld. Hiermee kunnen vanuit de ambulance deelnemende slagbomen of elektrische hekken bij bungalowparken en andere terreinen bediend worden. Echt tijdwinst als elke seconde telt. Inmiddels hebben we deze activiteit in een aparte stichting SOS Toegang (www.sostoegang.nl) ondergebracht. Op de site is te zien dat we nagenoeg landelijke dekking hebben van ambulancediensten die met dit systeem werken. Natuurlijk willen we graag dat zoveel mogelijk parken en bedrijven hierop aansluiten! Inmiddels wordt het ook al in diverse steden gebruikt om de verzinkbare palen mee te bedienen.

Mijn oproep is: ‘Kijk eens wat vaker door de ogen van een hulpverlener. Stel u voor dat u die hulpverlener bent die snel bij de patiënt wil zijn. In algemene zin blijft heldere bewegwijzering ter plekke van groot belang voor onze mensen. Onze techniek kan ook uitvallen en dan blijft het nog steeds van belang zo snel mogelijk de ongevalsplek te kunnen vinden. Maar ook voor melders is het van belang. Bijvoorbeeld de fiets-paddenstoelen met elk een eigen nummer.

De database van de NBd met de nummers is opgenomen in het meldkamersysteem, dus als iemand dat nummer doorgeeft weten we onmiddellijk waar die zich bevindt en dat levert natuurlijk veel tijdswinst op. Het is veel werk om alles zo gedetailleerd door te nemen.

Maar ik blijf sterk gemotiveerd om de databases en systemen van de meldkamer en ambulance op orde te hebben en te houden. Het kan immers een keer mijn eigen broer zijn, die de ambulance nodig heeft en belt.’ Of uw familielid…’

Inhoud laatste dossier

Geen artikelen gevonden.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.