Publieke ideeën voor filevrije Algera

De Verkeersonderneming vraagt aan mensen hoe je 1000 auto’s van de Algerabrug haalt

maandag 29 oktober 2012 146x gelezen

De Algerabrug vormt een knellende verbinding tussen Krimpen en Capelle aan den IJssel

De Algerabrug vormt een knellende verbinding tussen Krimpen en Capelle aan den IJssel (Copyright: De Verkeersonderneming)

Haal 1000 auto’s uit de spits op de Algerabrug tussen Krimpen en Capelle aan den IJssel, en een bekend fileprobleem is opgelost. De Verkeersonderneming riep een community in het leven en vraagt aan mensen om ideeën te genereren. De opbrengst tot nu toe is ‘erg goed’, vertelt projectleider Remco Derksen, ‘vooral de kwaliteit van de ideeën is hoog.’

 

‘Iemand maakte bijvoorbeeld een gedetailleerd plan voor de verbetering van de afstelling van verkeerslichten en een aanpassing van de op- en afritten van de brug.’ Ook kwam een ondernemer naar voren die een kantoor op een strategische plek heeft dat hij beschikbaar wil stellen voor flexplekken. Anderen kwamen met het idee voor een speciale, hoogwaardige hoogfrequente spitsbus die aansluiting biedt op metrostation Capelsebrug. Derksen: ‘Er rijden natuurlijk al de nodige bussen, maar een dergelijke bus met veel service, rijdt er niet. En dat is wel iets waar mensen zelf mee komen.’

 

Geen geld voor nieuwe brug of tunnel

Uit verkeersonderzoek blijkt dat het verkeer op de Algeracorridor weer doorstroomt als er in de ochtendspits 1325 auto’s minder rijden en in de avondspits 619, gemiddeld 1000 auto’s per spits. Geld voor een nieuwe brug of tunnel is er niet, de oplossing moet dus gevonden worden in andere maatregelen.

 

De Verkeersonderneming (samenwerkingsverband van de gemeente Rotterdam, stadsregio Rotterdam, Rijkswaterstaat en het havenbedrijf) bedacht het project ‘De 1000 van de Algera’. Het doel is maatregelen nemen en diensten aanbieden waardoor 1000 auto’s uit de spits worden gehaald, en dit samen met bedrijven en burgers te doen, door hen medeverantwoordelijk te maken.

 

Community

Voor iedere euro die initiatiefnemers in een idee steken, legt de Verkeersonderneming er een euro bij. In juni is gestart met een community, daar zijn inmiddels zo’n 150 mensen lid van. Derksen: ‘Wat heel belangrijk is is dat je als overheid ook afspraken nakomt. Je vraagt commitment van mensen, dan moet je zelf ook commitment tonen. Een groot irritatiepunt van de brug, zoals de openingstijden, pakken we daarom snel op.’

 

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.