Politie handhaaft nauwelijks in 30km/u-zones, vanwege gebrekkige inrichting

maandag 15 mei 2017 Guus Puylaert 1 reactie 1019x gelezen

In een uitzending van het tv-programma ‘De Monitor’ van 14 mei gaf Egbert-Jan van Hasselt, projectmanager infrastructuur bij de Nationale Politie, aan, dat er geen handhaving plaatsvindt in 30km/u-zones, wanneer deze niet voldoen aan de inrichtingseisen.

Egbert-Jan van Hasselt, projectmanager infrastructuur bij de Nationale Politie, was te gast bij 'De Monitor'

Egbert-Jan van Hasselt, projectmanager infrastructuur bij de Nationale Politie, was te gast bij 'De Monitor'

Bekijk hier de hele aflevering: 'De Monitor' over verkeersveiligheid.

“Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangegeven dat als het niet voldoet aan die eisen, we zeer terughoudend moeten zijn met het gebruik maken van verkeershandhaving om een misser in de inrichting te corrigeren”, zegt de baas van de verkeerspolitie tegen het tv-programma.


Enquête
Uit een enquête die het televisieprogramma hield onder 203 gemeenten, bleek dat 67 procent van de gemeenten vindt dat er te weinig wordt gehandhaafd in 30 km/u-zones. Cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) laten zien van de bijna 8 miljoen snelheidsbekeuringen in 2016, er 5467 in een 30 km/u-zone werden uitgeschreven. Dat is 0,1% van het totaal.

Taak van wegbeheerders
Van Hasselt geeft aan dat handhaving een sluitstuk is en dat de wegbeheerder de verkeersveiligheid moet verzorgen. De inrichting is vaak gebrekkig, omdat naast het 30 km/u-bord nauwelijks aanvullende beperkingsmaatregelen zijn aangebracht: “Als je een woonbuurt inricht als 30 km-weg zodat een voetganger en een auto elkaar veilig kunnen ontmoeten, dan moet je het wel zo inrichten dat een auto ook niet harder kan dan 30.”

Volgens van Hasselt is de gebrekkige inrichting van deze wegen een ‘groot probleem’, omdat buurten waarin verkeersdeelnemers zich veilig wanen, niet veilig genoeg zijn. In 2016 vielen 629 doden in het verkeer, waarvan 59% op gemeentelijke wegen (59 procent). In 30 km/u-zones vielen 30 doden.


Reacties

Reacties

judith eijkel koorn 22/10/2019 12:16

Als je een woonbuurt inricht als 30 km-weg zodat een voetganger en een auto elkaar veilig kunnen ontmoeten, dan moet je het wel zo inrichten dat een auto ook niet harder kan dan 30.”
dat is natuurlijk volstrekt belachelijk: Als ik op de A2 rijd bij Vinkeveen ziet het er in de nacht ook naar uit dat ik 240 km per uur kan rijden maar dan word je op de bon geslingerd. Je word geacht de verkeersborden te gehoorzamen. Hoe kan het dat een 30km bord dus gewoon niet geldig lijkt te zijn? Een nutteloze wegversiering. Dat is toch nog iets anders dan een bord met aanbevolen snelheid? We gedogen dus de snelheidsmaniakken met hun topsnelheden.? De weg moet zo ingericht zijn dat een hulpverleningsvoertuidg snel kan rijden waar een ander dat niet mag.
Graag contact over mogelijkheden voor handhaving

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.