Phileas lift mee op Europese ontwikkeling

woensdag 11 april 2012 165x gelezen

In Frankrijk wordt de Phileas gezien als een goedkope tram, in Nederland als een dure bus

In Frankrijk wordt de Phileas gezien als een goedkope tram, in Nederland als een dure bus

Bus moet hipper en sexier

 

Sinds 2004 rijdt de Phileas in Eindhoven grotendeels over een vrije busbaan. De huidige Phileas is een ‘uitgeklede’ versie dan de Stadsregio Eindhoven bij de start voor ogen had. Maar omdat er elders in Europa soortgelijke voertuigen rondrijden, kan Eindhoven meeliften op de ontwikkelingen die daar plaatsvinden.

De Phileas is een ov-systeem voor steden die te groot zijn voor de bus, maar te klein voor de tram.

Niet alle plannen die bij de invoering op tafel lagen zijn ingevoerd; zo is het geleidingssysteem niet gerealiseerd en daarmee de plaatsbepaling ook niet. Dat gaat tegenwoordig met GPS. Wel heeft de bus een lichtgewicht body en hippe uitstraling gekregen en is de hybride aandrijving gerealiseerd, hoewel parallel-hybride in plaats van serie-hybride. Doel was ook vermarkten van het product.

Theo Dijk, seniorbeleidsmedewerker mobiliteit bij de Stadsregio Eindhoven: ‘Het eerste prototype had problemen met het batterijmanagementsysteem. Uiteindelijk wilden we een presterend voertuig, daarom is er een conventioneler systeem gekomen.’ In het Noord-Franse Douai rijden 12 soortgelijke voertuigen, in Istanbul 50, een trolleyvariant in Italië, en ook in Zuid-Korea en Amsterdam rijdt er een op waterstof. Bij het project in Douai gaat het volgens de bouwer binnenkort wel lukken om geleid te rijden. Dijk: ‘Daar heerst een andere mentaliteit. In Frankrijk wordt de Phileas gezien als een goedkope tram, hier is het een dure bus. De Phileas is duur in ontwikkeling, maar in het buitenland functioneert ie goed. Op termijn wordt het voertuig door de techniek toch aantrekkelijker en Eindhoven hoopt op deze ontwikkeling mee te kunnen liften.’

Zijn er te veel noviteiten in een keer toegepast op de Phileas? Dijk: ‘Hoe meer innovaties, hoe groter de kans dat het mislukt. Het is beter om kleine stapjes te nemen dan grote sprongen in het ongewisse.’

Inmiddels zijn er in Eindhoven plannen voor een tweede hov-lijn. Dijk: ‘Dat moet comfort uitstralen. Daarom zoeken we ook hiervoor naar een Phileas of een andere bus met uitstraling. En een waarvan de batterij wellicht wordt opgeladen via inductie. De kennis is er wel, maar vervoerbedrijven zitten vanwege de concessies niet te wachten op innovatieve voertuigen in de vloot die nog niet betrouwbaar zijn.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.