Parkeerproducten in Delft direct online bestellen

woensdag 11 april 2012 137x gelezen

Van alle gemeenten in Nederland kent Delft de meeste webtransacties bij het parkeren

Van alle gemeenten in Nederland kent Delft de meeste webtransacties bij het parkeren (Copyright: ANWB/AVD)

Delft startte de digitalisering van parkeerproducten met de ‘aannemersdagkaart’, gevolgd door de verkoop via internet van parkeervergunningen en bezoekerskaarten. De aannemersdagkaart was in 2004 direct een groot succes, de bezoekers moesten nog even wennen.

 

De populariteit van het digitaal aanvragen van de aannemersdagkaart was hoger dan de gemeente had verwacht. Peter van der Valk, medewerker Kwaliteit en Projectleider: ‘We dachten dat na ongeveer 8 maanden 50 procent via internet zou worden verkocht. Dat aantal was na 3 maanden al bereikt. Toen we aannemers gingen benaderen die via de publieksbalie het product kochten, zagen we dit direct terug in een sterk stijgende online-verkoop. Vorig jaar lag de online-verkoop van dit product op 97 procent.’ De aannemer print na aanvraag zelf zijn parkeerbewijs. De controleurs op straat kunnen deze vergunning binnen een paar seconden op hun handcomputer controleren.

 

Na dit succes viel de verkoop via internet van parkeervergunningen en bezoekerskaarten eerst wat tegen; ongeveer 15 procent werd via internet verkocht. Van der Valk: ‘Dit percentage schommelt nu al een tijdje rond 70 procent.’

 

Al een paar jaar heeft Delft van alle gemeenten in Nederland de meeste webtransacties (internetkassa) per jaar. Bij parkeren alleen al gaat het om ongeveer 900.000 euro. 75 procent van alle parkeerproducten wordt via internet afgehandeld. Van der Valk: ‘Niet alleen de aanschaf van de parkeervergunning, maar ook het kenteken (tijdelijk) kunnen wijzigen en het opzeggen van de parkeervergunning wordt door bewoners van de gereguleerde parkeergebieden als zeer positief ervaren.’

 

Als tip voor andere gemeenten zegt Van der Valk: ‘Communiceer helder en denk vooral vanuit de klant. Richt je op de grote moot en niet op uitzonderingssituaties. Dan duurt het heel lang voordat je alles hebt geregeld.’ Ook vindt Van der Valk multichanneling belangrijk: ‘De medewerkers aan de publieksbalie gebruiken dezelfde schermen die de klant thuis ook gebruikt. Deze medewerkers hoeven dus geen ingewikkelde applicaties te leren.’ Daarnaast geeft hij aan: ‘Probeer parkeerproducten 100 procent te digitaliseren zodat ze zonder tussenkomst van menskracht uitgegeven kunnen worden: ‘van zaadje tot karbonaadje’. De kans op fouten maken is dan minimaal en het product wordt sneller geleverd.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 26 tot 30 van 78

3 4 5 6 7 8

Artikelen 26 tot 30 van 78

3 4 5 6 7 8

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.