Parkeerproducten in Delft direct online bestellen

woensdag 11 april 2012 148x gelezen

Van alle gemeenten in Nederland kent Delft de meeste webtransacties bij het parkeren

Van alle gemeenten in Nederland kent Delft de meeste webtransacties bij het parkeren (Copyright: ANWB/AVD)

Delft startte de digitalisering van parkeerproducten met de ‘aannemersdagkaart’, gevolgd door de verkoop via internet van parkeervergunningen en bezoekerskaarten. De aannemersdagkaart was in 2004 direct een groot succes, de bezoekers moesten nog even wennen.

 

De populariteit van het digitaal aanvragen van de aannemersdagkaart was hoger dan de gemeente had verwacht. Peter van der Valk, medewerker Kwaliteit en Projectleider: ‘We dachten dat na ongeveer 8 maanden 50 procent via internet zou worden verkocht. Dat aantal was na 3 maanden al bereikt. Toen we aannemers gingen benaderen die via de publieksbalie het product kochten, zagen we dit direct terug in een sterk stijgende online-verkoop. Vorig jaar lag de online-verkoop van dit product op 97 procent.’ De aannemer print na aanvraag zelf zijn parkeerbewijs. De controleurs op straat kunnen deze vergunning binnen een paar seconden op hun handcomputer controleren.

 

Na dit succes viel de verkoop via internet van parkeervergunningen en bezoekerskaarten eerst wat tegen; ongeveer 15 procent werd via internet verkocht. Van der Valk: ‘Dit percentage schommelt nu al een tijdje rond 70 procent.’

 

Al een paar jaar heeft Delft van alle gemeenten in Nederland de meeste webtransacties (internetkassa) per jaar. Bij parkeren alleen al gaat het om ongeveer 900.000 euro. 75 procent van alle parkeerproducten wordt via internet afgehandeld. Van der Valk: ‘Niet alleen de aanschaf van de parkeervergunning, maar ook het kenteken (tijdelijk) kunnen wijzigen en het opzeggen van de parkeervergunning wordt door bewoners van de gereguleerde parkeergebieden als zeer positief ervaren.’

 

Als tip voor andere gemeenten zegt Van der Valk: ‘Communiceer helder en denk vooral vanuit de klant. Richt je op de grote moot en niet op uitzonderingssituaties. Dan duurt het heel lang voordat je alles hebt geregeld.’ Ook vindt Van der Valk multichanneling belangrijk: ‘De medewerkers aan de publieksbalie gebruiken dezelfde schermen die de klant thuis ook gebruikt. Deze medewerkers hoeven dus geen ingewikkelde applicaties te leren.’ Daarnaast geeft hij aan: ‘Probeer parkeerproducten 100 procent te digitaliseren zodat ze zonder tussenkomst van menskracht uitgegeven kunnen worden: ‘van zaadje tot karbonaadje’. De kans op fouten maken is dan minimaal en het product wordt sneller geleverd.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.