Op zoek naar de fiets-treinreiziger

KiM onderzoekt het gecombineerd fiets-treingebruik

woensdag 20 juni 2018 Guus Puylaert 0 reacties 128x gelezen

Fietsenstallingen op veel grote treinstations zijn vaak overvol, ondanks dat de stallingscapaciteit uitbreidt. Dat komt omdat de groep fiets-treinreizigers al jaren groeit. Maar wie is de treinreiziger, die met de fiets naar het station komt? En waarom maakt hij of zij bepaalde keuzes? Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) ging op onderzoek uit.

Het KiM schreef, in opdracht van het ministerie van IenW, het rapport ‘Waar zouden we zijn, zonder de fiets en de trein’. Het volledige onderzoeksrapport is nog niet gepubliceerd, maar vanwege het Nationaal Fietscongres op 21 juni is alvast een uitgebreide samenvatting beschikbaar.

Profiel
Vergeleken met treinreizigers die met een andere modaliteit naar het station reizen, zijn fiets-treinreizigers jonger, vaker universitair geschoold, en studeren of werken ze vaker. De groep groeit al langere tijd, maar er was nog geen specifieke aandacht voor.

Voorkeur: grote stations
Deze groep kiest het liefst voor de grote stations met een goed spoor- en stallingsproduct, zelfs als een kleiner station dichterbij ligt. Daardoor vermijd de fietser een extra overstap en groei de stallingsdruk op de grote stations.

Als fiets-treinreizigers de keuze hebben uit meerdere stations, kiezen ze vaak voor hetzelfde vertrekstation. Om hen toch te verleiden voor een ander station, waar de fietsenstalling minder vol is, moet uit twee of meer gelijkwaardige stations gekozen kunnen worden. Dat betekent: gelijkwaardig in kwaliteit van het spoorproduct en stallingsproduct en op een fietsafstand tot 5 kilometer.

Deelfietsen
Fietsen die op het station staan voor vervoer naar werk, opleiding of ontspanning, staan ongeveer vier keer langer in de stationsstalling geparkeerd dan fietsen die worden gebruik om naar huis te fietsen. In totaal zorgt dit voor 45 procent van de stallingsdruk.

Het KiM verwacht dat er een latente vraag is naar fietsen van de treinreis naar werk, opleiding of ontspanning, waardoor de stallingsdruk nog verder kan groeien. Volgens het kennisinstituut zijn deelfietsen een aantrekkelijke oplossing, om dit te voorkomen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.