Ook retailwerknemers vormen retailverkeer

maandag 27 maart 2017 Leonie Walta 14x gelezen

Julian Ashworth, Travel Choices Manager bij Transport for Greater Manchester:
Julian Ashworth, Travel Choices Manager bij Transport for Greater Manchester

Julian Ashworth, Travel Choices Manager bij Transport for Greater Manchester

’De visie van Transport for Greater Manchester voor 2040 is een levendige, bereikbare stad, met een duurzaam transportsysteem dat toegankelijk is voor iedereen. We verwachten dat onder andere te kunnen bereiken door mensen te bewegen om voor duurzame modaliteiten te kiezen, zoals fietsen, openbaar vervoer, carpoolen en lopen. Met zo’n 600 bedrijven in de regio werken we samen om potentiële alternatieve modaliteiten voor werknemers en bezoekers te verkennen.

 

Toolkit retailsector

Van die bedrijven is 5 à 10 procent actief in de retail, een belangrijke sector voor het economisch succes van de regio op de lange termijn. We adviseren een aantal retailorganisaties al sinds 2013 over mogelijke gedragsverandering met betrekking tot vervoerswijzekeuze. Op basis van een enquête onder betrokkenen stelt ons 'travel choices' team vast waar bij dit bedrijf de mogelijkheden liggen. Iedere situatie is anders, sommige bedrijven liggen bijvoorbeeld dicht bij openbaar vervoer, anderen juist niet. Vervolgens hebben we een toolkit ter beschikking met maatregelen die een bedrijf kan inzetten om alternatieve modaliteiten te promoten: voor bezoekers, maar ook de eigen werknemers. Daarbij kun je voor fietsers denken aan fietsenstallingen, douches, passen voor gratis fietsonderhoud en cursussen om veilig te leren fietsen.

 

Zo adviseerden we bijvoorbeeld het postorderbedrijf 'JD Williams'. Dat wilde zijn pand uitbreiden, wat ten koste ging van parkeerplaatsen voor medewerkers. Door onder andere te investeren in fiets- en voetpaden, lokale vraagafhankelijke busdiensten en extra tramritten rond de wisseltijden van ploegendiensten, kon het bedrijf het autogebruik met ongeveer acht procent terugbrengen. Het aantal mensen dat te voet naar het werk kwam steeg met 20 procent.

 

Bezoekers met de tram

Een ander voorbeeld is de IKEA in Ashton-under-Lyne. In tegenstelling tot de meeste vestigingen van dit bedrijf, bevindt deze zich op een centrale locatie. De toegankelijkheid met andere modaliteiten dan de auto is er daarom relatief groot. IKEA is sterk gericht op duurzaamheid en werkte mee aan fietsroutes, kluisjes om fietskleding op te bergen en stimulering van gebruik van de naastgelegen tramlijn. De focus lag daarbij vooral op de werknemers, maar ook bezoekers kunnen met de tram te komen en ter plekke een busje huren om aankopen thuis te brengen.

 

Ook het distributiecentrum van 'D Sports'  in Rochdale ligt op een gunstige locatie voor alternatieve modaliteiten. Dicht bij de snelweg, een tramlijn en fiets- en wandelroutes. Naast persoonlijk advies over hun vervoersmogelijkheden kregen de retailwerknemers de beschikking over een tool om carpoolmaatjes te vinden. Onder het personeel werden zelfs ‘kampioenen’ aangewezen die de boodschap op de juiste manier communiceerden. Ook is er een keer een ontbijt georganiseerd voor wie met de fiets kwam.

 

Op dit moment is het algemene effect van ons beleid dat het aandeel forensen dat alleen in de auto zit, is verminderd van 46 naar 35 procent. Acht procent heeft de stap gemaakt naar een meer duurzame vervoerswijze. Een mooie prestatie, maar het is wel een kortetermijneffect. Voor de lange termijn zullen we moeten monitoren om te weten welke maatregelen nodig zijn om de effecten te handhaven.’

 

 

Zie meer informatie op www.tfgm.com/travelchoices.

Inhoud laatste dossier

Geen artikelen gevonden.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.