Onderzoek naar vernieuwing Rotterdamse Calandspoorbrug

vrijdag 5 juli 2013 0 reacties 171x gelezen

Staatssecretaris Mansveld, Infrastructuur en Milieu, gaat onderzoeken wat de beste optie is voor de vernieuwing van de Calandspoorbrug in de haven van Rotterdam. De staatssecretaris heeft 157 miljoen euro gereserveerd om de brug aan te pakken, die in 2020 het einde van haar levensduur bereikt. Het Havenbedrijf Rotterdam is bereid maximaal 80 miljoen euro bij te dragen.

De Calandbrug moet regelmatig open voor het scheepvaartverkeer, dat voorrang heeft (Foto: ProRail)

De Calandbrug moet regelmatig open voor het scheepvaartverkeer, dat voorrang heeft (Foto: ProRail)

De Calandbrug is een stalen hefbrug uit 1969 voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied. De brug maakt deel uit van de Betuweroute (Havenspoorlijn) en is voor het spoorgoederenvervoer de enige oeververbinding over het Calandkanaal. De Calandspoorbrug is van essentieel belang voor de mainport Rotterdam, voor het spoorgoederenvervoer en het maximale gebruik van de Betuweroute. De instandhouding en voldoende capaciteit van deze brug als deel van de Betuweroute is cruciaal gegeven de bijdrage van de Betuweroute aan de economie, de veiligheid, het milieu en de leefbaarheid.

 

Capaciteitsprobleem
De brug moet regelmatig open voor het scheepvaartverkeer, dat voorrang heeft. Door de verwachte toename van het aantal schepen dat onder de brug door wil varen, en treinen dat over de brug heen wil, moet het spoorverkeer in de toekomst wellicht wachten en kan hierdoor een capaciteitsprobleem ontstaan.

 

Scheepvaart- en treinverkeer elkaar niet meer kruisen
Mansveld is gestart met een studie waarin meerdere alternatieven voor de aanpak van de Calandspoorbrug worden uitgewerkt. Tot die alternatieven behoren renovatie van de bestaande brug en het verleggen van de spoorbrug en een deel van de Havenspoorlijn, zodat het scheepvaart- en treinverkeer elkaar niet meer kruist.

 

Voorkeursalternatief in 2015
De staatssecretaris voert de studie uit in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Keyrail. Het havenbedrijf is bereid maximaal 80 miljoen euro bij te dragen voor de variant die voor de ontwikkeling van de haven het meest gunstig is, en die in 2019 gereed is. Het streven is om in 2015 een voorkeursalternatief te hebben gekozen, zodat in dat jaar met de werkzaamheden kan worden begonnen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.