Octocopter scant voetgangersstromen'

woensdag 11 april 2012 275x gelezen

Hoe bewegen mensen zich in grote menigten? Dat is lastig na te bootsen in experimenten. Om die bewegingen toch in beeld te krijgen, zette de TU Delft afgelopen jaar een octocopter, ook wel drone, in tijdens het popfestival Lowlands.

 

Uit eerdere experimenten om individueel voetgangersgedrag zichtbaar te maken, bleek dat dit alleen in relatief kleine stromen in beeld kon worden gebracht. Om toch meer informatie over individuen in grote menigten te krijgen, zochten de onderzoekers het hogerop. Een op afstand bedienbare octocopter voorzien van een camera, werd hiervoor ingezet. Deze drone vloog tijdens Lowlands boven de menigte op het festivalterrein en ‘filmde’ de voetgangersstromen.

 

Winnie Daamen, universitair docent bij de afdeling Transport & Planning van de TU Delft: ‘Uit het eerste onderzoek van de videobeelden blijkt dat we naast informatie over de menigte als geheel (snelheid, doorstroming), ook informatie over individuen binnen die menigte kunnen verzamelen. We kunnen zien waar één persoon staat, met welke snelheid hij of zij beweegt en welke route hij of zij volgt. Omdat het kleine apparaat nauwelijks opvalt, merken mensen niet dat ze worden waargenomen en wordt hun natuurlijke gedrag niet verstoord.’

 

Met deze gegevens kunnen voetgangersmodellen worden uitgebreid en verbeterd, en kan ook onderzoek worden gedaan naar crowd management, aldus Daamen. ‘Dat is van belang om problemen die zich kunnen voordoen in grote menigten, zoals verdrukking, te kunnen voorkomen door mensen tijdig een andere kant op te sturen.’

 

Deze techniek is toe te passen in alle gevallen waar verkeersstromen kunnen worden waargenomen. Dus naast grote evenementen, ook op lokaal niveau; bijvoorbeeld van voetgangers in winkelstraten, het invoegen van voertuigen bij een oprit of het optrekken van een rij voertuigen bij een verkeerslicht. Daamen: ‘De uitdaging is om te kijken hoe de verschillende omstandigheden – infrastructuur, type personen en voertuigen – het gedrag van mensen in de menigte beïnvloeden.’

 

De kosten voor deze manier van gegevens verzamelen zijn beperkt, zeker gezien de grote hoeveelheid gegevens die zelfs een korte periode filmen oplevert. Daamen: ‘Op dit moment zijn er nog bijna geen gegevens beschikbaar van grote menigten. Nu kunnen we niet alleen meer, maar bovendien veel nauwkeuriger gegevens verzamelen.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.