Ochtendspits Nijmeegse campus ontlast

Nijmeegse onderwijsinstellingen passen lestijden aan

woensdag 21 maart 2018 Guus Puylaert 0 reacties 244x gelezen

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gaat vanaf september een kwartier later beginnen met de lessen, terwijl de Radboud Universiteit een kwartier eerder gaat beginnen. Dat moet de verkeersdrukte rondom de campus Heijendaal verminderen.

De onderwijsinstellingen volgen daarmee de aanbeveling op vanuit het onderzoek ‘Slim Roosteren’ van MuConsult en NS. “Positief nieuws dus”, zegt hoofdonderzoeker Maartje van der Aa van MuConsult enthousiast. In het onderzoek werden OV-chipkaartdata geanalyseerd vanuit de shuttlebus, die rijdt tussen Nijmegen Centraal en de campus Heijendaal.

 

Data verzamelen
In het onderzoek werden de (on)mogelijkheden van anders roosteren bij de drie onderwijsinstellingen op campus Heijendaal onderzocht: Radboud Universiteit, HAN en ROC Nijmegen. Op basis van OV-chipkaartdata werd het drukste piekmoment op 8.20 uur gemeten. Samen met Anouk Hodde van NS berekende Van der Aa twaalf oplossingsrichtingen, om de piekbelasting in de ochtendspits te verlagen.

 

Meerdere oplossingen
In gesprek met de verschillende belanghebbenden (onderwijsinstellingen, vervoerders, provincie en gemeente) over knelpunten rondom de bereikbaarheid, werden negen kansrijke oplossingen geformuleerd. “We zijn hierbij echt op zoek gegaan naar win-winsituaties”, stelt Van der Aa.

 

“Vervolgens hebben wij doorberekend wat het effect op de bereikbaarheid is, indien één van de kansrijke maatregelen wordt geïmplementeerd”, stelt Van der Aa. “Hier kwam uit dat het veranderen van de aanvangstijden het grootste en positiefste effect zou behalen op de bereikbaarheid.” Bij dat scenario blijven de aanvangstijden bij het ROC Nijmegen dan op 8.30 uur.

 

Vervolg
Dit moet resulteren in een daling van de piekbelasting van 19 procent in de trein, 27 procent in de bus en 19 procent op de fietspaden. “Uiteraard is er dan wel een goede communicatie voor studenten en medewerkers nodig bij de implementatie”, vervolgt Van der Aa. “Én dat de shuttlebus van Nijmegen Centraal naar de campus een kwartier eerder gaat rijden, in verband met de eerdere aanvangstijden op de Radboud.”

 

U kunt de CVS-paper hier downloaden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.