NLR doet remproef op kletsnat Twente Airport

woensdag 20 juni 2018 Pieter Steenbergen 0 reacties 57x gelezen

Iedere week raakt er wel ergens in de wereld een vliegtuig van de baan en in zo’n vijf tot tien procent van de gevallen is dat het gevolg van extreme regenval en een kletsnatte landingsbaan. Onderzoekers van het Nationale Lucht-en Ruimtevaartcentrum voerden daarom op Twente Airport een aantal remproeven uit met een testvliegtuig in een zelf geconstrueerde ‘waterbak’.

Dat is een grote rubberen rechthoekige band die op de start- en landingsbaan wordt geplaats en gevuld wordt met water.

 

Stortbui 

De test volgde op een eerdere ‘waterbakproef’ in 2016 en een proef in 2017 met een Airbus A400. “Vorig jaar voerden we proeven uit met ongeveer 15-16 mm water op de startbaan, dat is vergelijkbaar met een extreme stortbui”, aldus onderzoeker Gerard van Es .

 

Knopen

 “Dit jaar deden we het met de helft van die hoeveelheid, omdat we ook wilden weten hoe een landend vliegtuig zich ‘gedraagt’ op een baan die langdurig wordt blootgesteld aan forse regen. We voerden in totaal 15 runs uit door de waterbak, geremd en ongeremd, met een maximumsnelheid van 107 knopen.”

 

Veiligheid

Met de waterbakproeven levert NLR een bijdrage aan het verhogen van de veiligheid van landend vliegverkeer wereldwijd.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.