'We moeten van reactief naar proactief verkeersmanagement’

dinsdag 15 januari 2019 Guus Puylaert 99x gelezen

Wegbeheerders kunnen meer doen met data in het verkeersmanagement, stelt Luc Wismans van DAT.Mobility vast. Over nut en noodzaak van proactief verkeersmanagement, vertelt hij meer tijdens Biind Brainz op 7 februari.

De mate waarin wegbeheerders bezig zijn met actief verkeersmanagement verschilt nogal per wegbeheerder, begint Wismans. En de wegbeheerders die wel realtime datastromen toepassen, maken momenteel nog vaak gebruik van single source databronnen.

Samenwerken
Die data worden als gescheiden informatiebronnen gebruikt voor het te managen netwerk van de wegbeheerder, stipt Wismans het probleem aan. En daardoor geven ze geen consistent beeld van de huidige verkeerssituatie. “Door data van publieke en private partijen bij elkaar te brengen, kunnen we een compleet beeld schetsen van de huidige en toekomstige verkeerssituatie.”

"Hierdoor kunnen wegbeheerders de stap maken van reactief naar proactief verkeersmanagement", voegt hij toe. En publiek-private samenwerking (PPS) worden vormgegeven om bijvoorbeeld makkelijker de doorstroming te verbeteren.

Biind Brainz
Tijdens Biind Brainz, op 7 februari in Zwolle,  hoopt Wismans alvast op die toekomst vooruit te lopen. Door het gesprek met het publiek aan te gaan over de verantwoordelijkheden rond dataverzameling en proactief verkeersmanagement. “Zo kunnen we argumenten delen en eventuele barrières van de geschetste ontwikkelingen identificeren”, besluit hij.

Wilt u de kennissessie van Luc Wismans op Biind Brainz bijwonen? Meld u dan aan.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Samen zoeken naar slimme mogelijkheden Samen zoeken naar slimme mogelijkheden Goedemorgen. Misschien moet ik in uw specifieke geval ‘goedemiddag’ zeggen, maar ik stel me voor dat het ochtend is. Dat u uw computer heeft opgestart met een eerste kop koffie... 19 februari Marc van den Tweel, directeur...
  • Start hoger beroep voor gezonde lucht Start hoger beroep voor gezonde lucht Vandaag dient het hoger beroep in de rechtszaak voor gezonde lucht die Milieudefensie aanspande tegen de Nederlandse staat. Milieudefensie vindt, samen met veel Nederlanders,... 18 februari Redactie
  • Stevige ambitie voor veiliger verkeer Stevige ambitie voor veiliger verkeer Nul verkeersdoden in 2030: het is de niet geringe ambitie van het Strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SVP2030). Donderdag tekenden minister Van Nieuwenhuizen van... 14 februari Maurits van den Toorn

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.