'We moeten van reactief naar proactief verkeersmanagement’

dinsdag 15 januari 2019 Guus Puylaert 111x gelezen

Wegbeheerders kunnen meer doen met data in het verkeersmanagement, stelt Luc Wismans van DAT.Mobility vast. Over nut en noodzaak van proactief verkeersmanagement, vertelt hij meer tijdens Biind Brainz op 7 februari.

De mate waarin wegbeheerders bezig zijn met actief verkeersmanagement verschilt nogal per wegbeheerder, begint Wismans. En de wegbeheerders die wel realtime datastromen toepassen, maken momenteel nog vaak gebruik van single source databronnen.

Samenwerken
Die data worden als gescheiden informatiebronnen gebruikt voor het te managen netwerk van de wegbeheerder, stipt Wismans het probleem aan. En daardoor geven ze geen consistent beeld van de huidige verkeerssituatie. “Door data van publieke en private partijen bij elkaar te brengen, kunnen we een compleet beeld schetsen van de huidige en toekomstige verkeerssituatie.”

"Hierdoor kunnen wegbeheerders de stap maken van reactief naar proactief verkeersmanagement", voegt hij toe. En publiek-private samenwerking (PPS) worden vormgegeven om bijvoorbeeld makkelijker de doorstroming te verbeteren.

Biind Brainz
Tijdens Biind Brainz, op 7 februari in Zwolle,  hoopt Wismans alvast op die toekomst vooruit te lopen. Door het gesprek met het publiek aan te gaan over de verantwoordelijkheden rond dataverzameling en proactief verkeersmanagement. “Zo kunnen we argumenten delen en eventuele barrières van de geschetste ontwikkelingen identificeren”, besluit hij.

Wilt u de kennissessie van Luc Wismans op Biind Brainz bijwonen? Meld u dan aan.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Negende TML-Thesisprijs Negende TML-Thesisprijs Transport en Mobility Leuven organiseert voor de negende keer de TML-Thesisprijs. De deadline is 12 juli. 24 juni Marcel Slofstra
  • Kabinet wil lastendruk taxibranche verlichten Kabinet wil lastendruk taxibranche verlichten Het kabinet wil de lastendruk voor de taxibranche verlichten. De verplichting om elke vijf jaar een nieuwe Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen vervalt. Ook vervalt de aparte... 24 juni Marcel Slofstra
  • Nieuwe editie Tijdschrift Vervoerswetenschap Nieuwe editie Tijdschrift Vervoerswetenschap De nieuwste editie van het Tijdschrift Vevoerswetenschap, over het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, is nu beschikbaar. 24 juni Marcel Slofstra

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.