Waarom wordt een rood kruis zo vaak genegeerd?

woensdag 16 januari 2019 Jan Willem Kerssies 556x gelezen

Zorgelijk noemt Rijkswaterstaat het. Het aantal auto’s van weginspecteurs dat aangereden is vorig jaar, terwijl de inspecteurs verderop incidenten aan het afhandelen waren. Dat rode kruizen die de weginspecteurs daarbij ondersteunen,  vaak genegeerd worden blijkt onder meer uit het recordaantal verkeersboetes in 2018 voor het negeren van een rood kruis. Verkeerspsycholoog van XTNT Gerard Tertoolen legt uit waarom automobilisten een rood kruis negeren.

In totaal werden er vorig jaar zes weginspecteur-auto’s meer aangereden dan in 2017. Het totaal komt daarmee op achttien. Tegelijkertijd steeg het aantal verkeersboetes dat werd uitgeschreven voor het negeren van een rood kruis met veertig procent naar vijftienhonderd totaal. Rijkswaterstaat noemt het negeren van een rood kruis al langer als probleem, en heeft nu op veertig plaatsen langs wegen borden geplaatst met de tekst: "Bij rood kruis: rijstrook dicht."

Geen sprake van verwarring
“Ik denk niet dat er sprake is van verwarring over de rode kruizen”, zo begint Tertoolen te vertellen. “Ik denk dat het in de meeste gevallen opzettelijk wordt genegeerd. Mensen hebben steeds minder geduld en steeds meer genoeg van files en oponthoud.” Tertoolen zegt dat dit komt door een maatschappelijke en psychologische druk, die men zichzelf oplegt, maar ondertussen impliciet norm is geworden. “Je moet altijd iets nuttigs doen. De smartphone is daar debet aan, altijd iets opzoeken of appen, nooit meer gewoon niets doen.”

Lage pakkans
Volgens Tertoolen schatten automobilisten de pakkans voor onder een rood kruis doorrijden laag in. “En, als er één schaap over de dam is... Ons zoogdierenbrein is heel dominant in het verkeer: hier spelen kuddegedrag, ziekelijke irritatie en onrechtvaardigheidsgevoelens als anderen doorrijden, ook al is het illegaal. Het is mijn inziens dus een combinatie van mentaliteit, ongeduld en meer lak aan de regels."

Normen vervagen
Normen vervagen in het verkeer, zegt Tertoolen. “Plat gezegd: schijt aan de rest, ik wil doorrijden. Mensen, maar vooral automobilisten, zijn niet meer in staat hun gedrag en de gevolgen daarvan te beoordelen op de mate van fatsoen en correctheid. En hebben onvoldoende risicobesef, hetgeen voornamelijk toe te schrijven is aan tomeloze zelfoverschatting.”

 

Kleurenblind
Een waarschuwing uit andere hoek komt van Meinard Noothoven van Goor. Hij wijst met zijn stichting Blind Color op de vele gevaren voor kleurenblinden in het verkeer. Zo vraagt hij al jaren om vervanging  van de rode, in een oranjerode tint van de kruizen boven de rijstroken. Kleurenblinden zien de 'rode' kruizen eenvoudig niet. Lees zijn recente blog over dit onderwerp.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Samen zoeken naar slimme mogelijkheden Samen zoeken naar slimme mogelijkheden Goedemorgen. Misschien moet ik in uw specifieke geval ‘goedemiddag’ zeggen, maar ik stel me voor dat het ochtend is. Dat u uw computer heeft opgestart met een eerste kop koffie... 19 februari Marc van den Tweel, directeur...
  • Start hoger beroep voor gezonde lucht Start hoger beroep voor gezonde lucht Vandaag dient het hoger beroep in de rechtszaak voor gezonde lucht die Milieudefensie aanspande tegen de Nederlandse staat. Milieudefensie vindt, samen met veel Nederlanders,... 18 februari Redactie
  • Stevige ambitie voor veiliger verkeer Stevige ambitie voor veiliger verkeer Nul verkeersdoden in 2030: het is de niet geringe ambitie van het Strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SVP2030). Donderdag tekenden minister Van Nieuwenhuizen van... 14 februari Maurits van den Toorn

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.