Vijf tips om kinderen op de fiets te krijgen

maandag 25 februari 2019 Jan Willem Kerssies 478x gelezen

In het kader van een afstudeeronderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven is onderzoek gedaan naar het reisgedrag naar de basisschool. Kinderen brengen meer van hun tijd door op de achterbank van de auto en minder op de fiets of lopend. Hoe kunnen we kinderen (en ouders) stimuleren om weer vaker op de fiets naar school te komen? Lees de vijf tips.

Adviseer ouders over de logistiek van het brengen en halen
Veel ouders zien het niet zitten dat kinderen alleen naar school fietsen of lopen, waardoor er een logistiek probleem ontstaat; wie brengt de kinderen naar school, en hoe doen we dat nog voordat we naar het werk gaan?

Werk aan veilige en overzichtelijke (verkeers)situaties
Wanneer ouders de veiligheid positief inschatten, zullen zij hun kinderen ook eerder vrij laten en op de fiets of te voet naar school laten gaan.

Breng kinderen met elkaar in contact
Kinderen die andere kinderen kennen, kunnen samen naar school reizen. Deze kinderen reizen vaker met een actief vervoermiddel naar school, waarschijnlijk omdat ouders zich bij samen reizende kinderen minder zorgen maken.

Verhoog het plezier van kinderen tijdens hun trip naar school
Kinderen vinden het leuker om met de fiets of lopend naar school te gaan, dan met de auto. Wanneer dit plezier verhoogd wordt, is de kans groter dat zij met hun enthousiasme bijvoorbeeld hun ouders overtuigen.

Let op stedelijke dichtheid en connectiviteit bij ontwikkeling nieuwe buurten
In wijken met een niet al te hoge stedelijke dichtheid en met meerdere mogelijke routes naar school (een hoge connectiviteit) is de kans groter dat kinderen met een actief vervoermiddel naar school gaan.

Meer informatie over hoe het onderzoek tot stand is gekomen vindt u hier.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Drie grootste steden doen het goed in Benchmark Openbaar Laden Drie grootste steden doen het goed in Benchmark Openbaar Laden Net als voorgaande jaren heeft Over Morgen de Benchmark Openbaar Laden uitgebracht. Daarin wordt een beeld geschetst in hoeverre gemeenten voorbereid zijn op het aantal... 13 augustus Jan Willem Kerssies
  • Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Op 16 juli 2019 is de consultatie van het wetsvoorstel implementatie van de nieuwe telecomrichtlijnen ( Telecomcode) gestart. Dit wetsvoorstel heeft grote gevolgen voor het... 9 augustus Jan Willem Kerssies

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.