Trolleybus op accu's in Arnhem

woensdag 13 maart 2019 Marcel Slofstra 106x gelezen

Vanaf maandag 18 maart gaan twee trolleybussen in Arnhem rijden die ook zonder bovenleiding kunnen rijden. Deze bussen hebben een klein accupakket waarmee ze in staat zijn circa minimaal 10 kilometer zonder bovenleiding te rijden. Daardoor kunnen ze ook regionale lijndiensten voor hun rekening nemen.

Ook kunnen trolleybussen dan elektrisch verder rijden, bijvoorbeeld als er groot onderhoud aan de weg of straat is. Nu moet dat nog met behulp van een kleine dieselmotor.

Opladen
De nieuwe trolleybus kan niet alleen een stuk elektrisch rijden zonder bovenleiding. Rijdt de bus door middel van de bovenleiding, dan kan de bus zichzelf via de bovenleiding opladen. Dit heeft dan ook geen invloed op de dienstregeling en de inzetbaarheid van de bus.

Zelflerende bus
De twee bussen zijn omgebouwde bestaande trolleybussen. De dieselmotor, het aggregaat en de tank zijn eruit gehaald en op die plek is een klein accupakket geplaatst. De bus heeft een uniek zelflerend energiemanagementsysteem. De bus rijdt een traject en leert dan waar op de route hij energie moet afnemen van de bovenleiding en hoeveel, om het gehele traject te kunnen rijden.

Arnhem
De elektrische trolleybus die toch zonder bovenleiding kan rijden is in Arnhem bedacht, maar elders in de wereld rijden al bussen met dezelfde techniek. Het zelflerende systeem in de Arnhemse bussen is wel helemaal nieuw.

Trolley 2.0
Binnen dit project van tien partijen uit Gelderland en NordRheinWestfalen (D) onder aanvoering van Volsloh Kiepe (D)worden twee trolley 2.0 bussen ontwikkelt en ingezet in Arnhem en Renkum. De HAN-University of Applied Sciences Arnhem-Nijmegen zal de eigenschappen van de Trolley 2.0 bussen monitoren en hierover publiceren.

Verkeerskunde schreef al eerder over dit project

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 7 tot 9 van 10

1 2 3 4

  • Autonoom varen op campus TU Autonoom varen op campus TU Maandag 18 maart opent Minister Cora van Nieuwenhuizen het Researchlab Autonomous Shipping (RAS) op The Green Village bij de TU Delft. Dit nieuwe researchlab biedt een... 18 maart Marcel Slofstra
  • SWOV doet onderzoek naar afleiding door smartphonegebruik SWOV doet onderzoek naar afleiding door smartphonegebruik SWOV wil meer weten over het effect van zowel handheld als handsfree smartphonegebruik op het kijkgedrag en rijgedrag van automobilisten. Daarvoor doet SWOV onderzoek in een... 18 maart Marcel Slofstra
  • RAI-vereniging: Uitgangspunten CO2-reductie onrealistisch RAI-vereniging: Uitgangspunten CO2-reductie onrealistisch De RAI-vereniging stelt dat de CO2-reductie die voor rekening moet komen van personenauto's in het huidige klimaatplan niet realistisch is. 15 maart Marcel Slofstra

Artikelen 7 tot 9 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.