Trolleybus op accu's in Arnhem

woensdag 13 maart 2019 Marcel Slofstra 106x gelezen

Vanaf maandag 18 maart gaan twee trolleybussen in Arnhem rijden die ook zonder bovenleiding kunnen rijden. Deze bussen hebben een klein accupakket waarmee ze in staat zijn circa minimaal 10 kilometer zonder bovenleiding te rijden. Daardoor kunnen ze ook regionale lijndiensten voor hun rekening nemen.

Ook kunnen trolleybussen dan elektrisch verder rijden, bijvoorbeeld als er groot onderhoud aan de weg of straat is. Nu moet dat nog met behulp van een kleine dieselmotor.

Opladen
De nieuwe trolleybus kan niet alleen een stuk elektrisch rijden zonder bovenleiding. Rijdt de bus door middel van de bovenleiding, dan kan de bus zichzelf via de bovenleiding opladen. Dit heeft dan ook geen invloed op de dienstregeling en de inzetbaarheid van de bus.

Zelflerende bus
De twee bussen zijn omgebouwde bestaande trolleybussen. De dieselmotor, het aggregaat en de tank zijn eruit gehaald en op die plek is een klein accupakket geplaatst. De bus heeft een uniek zelflerend energiemanagementsysteem. De bus rijdt een traject en leert dan waar op de route hij energie moet afnemen van de bovenleiding en hoeveel, om het gehele traject te kunnen rijden.

Arnhem
De elektrische trolleybus die toch zonder bovenleiding kan rijden is in Arnhem bedacht, maar elders in de wereld rijden al bussen met dezelfde techniek. Het zelflerende systeem in de Arnhemse bussen is wel helemaal nieuw.

Trolley 2.0
Binnen dit project van tien partijen uit Gelderland en NordRheinWestfalen (D) onder aanvoering van Volsloh Kiepe (D)worden twee trolley 2.0 bussen ontwikkelt en ingezet in Arnhem en Renkum. De HAN-University of Applied Sciences Arnhem-Nijmegen zal de eigenschappen van de Trolley 2.0 bussen monitoren en hierover publiceren.

Verkeerskunde schreef al eerder over dit project

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

  • Transport & Mobility Leuven organiseert thesisprijs Transport & Mobility Leuven organiseert thesisprijs Heeft u dit jaar of vorig jaar een masterthesis afgerond over verkeer en transport, veiligheid, transport en ruimtelijke planning, transporttechnologie of vrachtvervoer aan een... 20 maart Marcel Slofstra
  • Kosten van autorijden in 2019 Kosten van autorijden in 2019 Een auto rijden is natuurlijk erg prettig. U komt hiermee eenvoudig van A naar B. Veel mensen weten alleen niet dat er hoge kosten gepaard gaan bij het rijden van een auto. Door... 20 maart Redactie
  • Nieuw hoofdstuk in de verkeerskunde: Mastertrack Intelligent Mobility Nieuw hoofdstuk in de verkeerskunde: Mastertrack Intelligent Mobility Eerst was er de studie over ontwerp van de weg, daarna over het verkeer op de weg en nu informeren verkeer en wegkantsystemen elkaar. Dat vergt nieuwe vakkennis, nieuwe functies... 19 maart Nettie Bakker

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.