Toelating Stint formeel ingetrokken

dinsdag 5 februari 2019 Jan Willem Kerssies 68x gelezen

Minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) zag afgelopen december geen andere mogelijkheid dan de Stint in de huidige vorm niet te laten terugkeren op de weg. Dit naar aanleiding van een onderzoek van TNO. Het onderzoeksbureau constateerde onder andere problemen met de rem en de lengte van de remweg van de Stint. Vandaag is het besluit waarmee de Stint toegelaten was op de weg, formeel ingetrokken.  

Dit betekent dat voertuigen van het merk Stint definitief niet meer tot het verkeer op de weg zijn toegelaten. Dit schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Omdat er al twijfels waren over de veiligheid van de Stint, was deze sinds 2 oktober 2018 niet meer toegestaan op de openbare weg.

Eventuele terugkeer
Voor een eventuele terugkeer van een Stint op de weg, moeten de door TNO geconstateerde problemen worden verholpen. “Allereerst dienen de problemen die beschreven staan in het rapport van TNO, te worden verholpen”, schrijft de minister in haar brief aan de kamer. “Vervolgens zal de Stint, net als bij iedere andere nieuwe toelating voor een bijzondere bromfiets, moeten voldoen aan de nieuwe eisen die volgen uit het nog te herijken toelatingskader. Deze nieuwe eisen komen nog deze maand”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Onveilig
De Stint werd door TNO op zes aspecten getoetst. “Op alle zes de aspecten achten wij dit voertuig onveilig”, zei Bastiaan Krossen van TNO in december. Zo kan de nuldraad van de gashendel los komen te zitten waardoor de Stint ongewenst accelereert. “Ook moet er altijd voorkomen worden dat het voertuig zomaar remt. Omdat een aantal kabels los kan komen te zitten, is ook op dit punt de Stint onveilig.” 

Uit het onderzoek blijkt ook dat het in noodgevallen niet altijd mogelijk is om de Stint handmatig op een veilige plek te krijgen.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Samen zoeken naar slimme mogelijkheden Samen zoeken naar slimme mogelijkheden Goedemorgen. Misschien moet ik in uw specifieke geval ‘goedemiddag’ zeggen, maar ik stel me voor dat het ochtend is. Dat u uw computer heeft opgestart met een eerste kop koffie... 19 februari Marc van den Tweel, directeur...
  • Start hoger beroep voor gezonde lucht Start hoger beroep voor gezonde lucht Vandaag dient het hoger beroep in de rechtszaak voor gezonde lucht die Milieudefensie aanspande tegen de Nederlandse staat. Milieudefensie vindt, samen met veel Nederlanders,... 18 februari Redactie
  • Stevige ambitie voor veiliger verkeer Stevige ambitie voor veiliger verkeer Nul verkeersdoden in 2030: het is de niet geringe ambitie van het Strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SVP2030). Donderdag tekenden minister Van Nieuwenhuizen van... 14 februari Maurits van den Toorn

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.