Tijdswinst 130 kilometer per uur vaak niet gerealiseerd

woensdag 15 mei 2019 Marcel Slofstra 505x gelezen

De theoretische verkorting van de reistijd op snelwegen met maximaal acht procent wordt vrijwel nergens gehaald. Dit blijkt uit onderzoek van De Rekenkamer naar  het jaarverslag 2018 en de bedrijfsvoering van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

 

De Rekenkamer deed onderzoek naar de bedrijfsvoering van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In dit onderzoek zijn ook de resultaten van onderzoek naar de verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen van 120 naar 130 kilometer per uur meegenomen.

 

De doelstelling van het kabinet Rutte-I was om op ten minste één-derde van de snelwegen een snelheid van 130 kilometer per uur in te voeren. Dat is ruim gehaald, op 55 procent van de snelwegen geldt in 2018 een maximumsnelheid van 130 of een variabele snelheid met als maximum 130.

 

De Rekenkamer heeft de reistijd op de snelwegen geanalyseerd met behulp van gegevens van Rijkswaterstaat. Dit betreft dan de verwachte reistijden, Rijkswaterstaat meet geen daadwerkelijke reistijden. Toch geeft dit een goed beeld van de reistijden en de ontwikkeling van de reistijden in positieve of negatieve zin. Uit het onderzoek blijkt dat de reistijd in zeer beperkte mate is afgenomen en in sommige gevallen zelfs is toegenomen.

 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.