Spoortunnel naar Ameland optie, maar wel 'extreme variant'

dinsdag 15 oktober 2019 Marcel Slofstra 111x gelezen

Minister Cora van Nieuwenhuizen schrijft in antwoord op Kamervragen dat een spoortunnel van Holwerd naar Ameland een optie is, maar wel  'de meest extreme variant'. Rijkswaterstaat ziet een spoortunnel als serieuze optie om het waddeneiland bereikbaar te houden.

Een tunnel werd al eerder genoemd als één van de opties om Ameland bereikbaar te houden vanaf de wal. De minister heeft nu in een brief gereageerd op Kamervragen die gesteld waren naar aanleiding van berichten in Trouw. Om Ameland op dit moment bereikbaar te houden wordt de vaargeul vrijwel continu gebaggerd.

 

Bereikbaarheid van Ameland verbeteren
Momenteel wordt er door onder andere Rijkswaterstaat, provincie Fryslân, gemeente Ameland en gemeente Noardeast-Fryslân gewerkt aan plannen om de bereikbaarheid van Ameland te verbeteren. “Door de betrokken partijen wordt momenteel gewerkt aan een eerste uitwerking van een drietal denkrichtingen waarvan de in het artikel genoemde tunnelverbinding de meest extreme is”, schrijft minister Van Nieuwenhuizen. “Een andere denkrichting is het optimaliseren van de bestaande verbinding en het splitsen van vervoerstromen door op het tij te gaan varen met grote schepen voor auto’s en vrachtverkeer en daarnaast het frequenter inzetten van minder diepliggende schepen voor alleen personenvervoer.”


Vergezocht
De Waddenvereniging noemt de plannen vergezocht en niet reëel. “Ik vraag me af waar dit idee vandaan komt. Het probleem is vooral dat de omvang van de veerboten niet meer past bij de dimensie van de vaargeulen. Dan moet je de vervoersstromen uit elkaar halen en niet een tunnel gaan graven”, aldus Hans Revier van de Waddenvereniging.
Van Nieuwenhuizen: “Het proces bevindt zich pas in de pre-verkenningsfase. Wanneer het proces in de fase komt dat concrete alternatieven getoetst gaan worden op onder andere haalbaarheid, dan zal hierbij zowel de status van werelderfgoed als die van Natura2000 gebied uiteraard een belangrijke rol spelen.”

 

Via OV-Magazine.

 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Amsterdam stelt vanaf november 2020 nieuwe milieuzone in Amsterdam stelt vanaf november 2020 nieuwe milieuzone in Amsterdam stelt vanaf november 2020 een nieuwe milieuzone in. Alleen minder vervuilende dieselwagens (emissieklasse 4 of hoger) mogen vanaf dan binnen de ring A10 rijden.... 18 november Marcel Slofstra
  • Ben Immers : 17 januari 1948-11 november 2019 Ben Immers : 17 januari 1948-11 november 2019 Optimist, inspirator, vrijdenker, aanjager, doorzetter, chaoot, nieuwsgierig en vooral levensgenieter. Tot het laatste moment met een tomeloze energie en nog lang niet klaar met... 18 november Nettie Bakker
  • Terugblik op het Nationaal verkeerskundecongres Terugblik op het Nationaal verkeerskundecongres Namens gastheer provincie Zuid-Holland, CROW, Verkeerskunde en Acquire Publishing willen wij u hartelijk bedanken voor uw aanwezigheid, uw enthousiaste bijdrage, de discussies... 18 november Marcel Slofstra

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.