Rode kruizen op matrixborden ook zichtbaar voor kleurenblinden

donderdag 7 maart 2019 Jan Willem Kerssies 306x gelezen

Rode kruizen op de matrixborden boven de snelwegen. Sommige automobilisten negeren ze bewust, anderen zien ze niet. Mensen met een kleurzienstoornis in het rode pigment (rood-blinden) zien de rode kruizen op matrixborden niet of nauwelijks oplichten met alle gevolgen van dien. Ze riskeren een boete of erger nog, ze veroorzaken een ongeval.

Links: Matrix—X zoals in Nederland tot 2015 wordt gebruikt 
Midden: De rood-blinde perceptie van het Nederlandse X  
Rechts: Het nieuwe oranjerode X, voor iedereen zichtbaar.

Links: Matrix—X zoals in Nederland tot 2015 wordt gebruikt Midden: De rood-blinde perceptie van het Nederlandse X Rechts: Het nieuwe oranjerode X, voor iedereen zichtbaar.

HR Groep wil bijdragen aan een comfortabele en veilige openbare ruimte. Daarom zijn de matrixborden volgens de hoogste standaard uitgevoerd en voldoen zij aan de strengste eisen. De matrixborden bevatten rode ledverlichting met daarin geel verwerkt. Dit zorgt ervoor dat iedereen de kleur goed waarneemt.

Blogger van Verkeerskunde Meinard Noothoven van Goor van belangenclub Bureau Blind Color bevestigt dit: “De rode kruizen op de matrixborden van HR Groep boven de A4, tussen Delft en Rotterdam, zie ik goed. Dat geeft een veilig gevoel. Dit terwijl ik bijvoorbeeld de rode rand om de 80 km/u signalen op de matrixborden boven de A12 waar ik Den Haag uitrijd niet waarneem. Levensgevaarlijk!”

 

Milieu

Rijkswaterstaat erkende in een artikel in de Telegraaf (januari, 2019) de problemen rondom de zichtbaarheid van rode signalering op matrixborden. De organisatie bekijkt of versnelde vervanging mogelijk is. HR Groep adviseert om allereerst de matrixborden die nog uitgevoerd zijn met halogeen gloeilampen te vervangen. Automobilisten die kleurenblind zijn, nemen de signalen op deze borden niet waar. En daarnaast zijn deze matrixborden ook nog eens slecht voor het milieu; ze stoten tien keer zoveel CO2 uit als matrixborden uitgevoerd met ledverlichting.

 

Proefkonijn

Noothoven van Goor vervolgt: "Natuurlijk ben ik gelukkig met de actie van de HR-groep om het oranjerood optimaal  -- voor iedereen -- boven de snelweg te laten oplichten. Daarom participeer ik ook in het onderzoek onder meer als ‘proefkonijn’.

 

Het blijft echter krankzinnig dat RWS van 2005 (mijn eerste melding over het onzichtbare matrix-X) tot 2035 bezig is de rode kruizen door oranjerode te vervangen. 30 jaar lang! Zeker tegen de achtergrond van handhaven bij het negeren van de rode kruizen, waar zowel minister Van Nieuwenhuizen als minister Grapperhaus zich sterk voor maken, omdat het ‘Levensgevaarlijk’ is. Kennelijk niet voor rood-blinden want die lopen 30 jaar gevaar doordat zij de rode matrix-kruisen niet zien oplichten en waar nooit over wordt gerept."

 
De rode rand

Nog één inhoudelijke toevoeging van Noothoven van Goor: "Indien ik op de A12 Den Haag 'uit' rijd zie ik in het matrix-bord de rode rand om de witte 80 niet. Geen ramp, ik zie de 80 en ken de boodschap. Wanneer er echter een kruis verschijnt zie ik die ook niet, omdat deze dezelfde kleur rood heeft als de rode rand. Het missen van het kruis is levensgevaarlijk, niet van de rode rand."

 

Testen

De vestiging van HR Groep in Hattem testte de zichtbaarheid van verschillende soorten rode leds in samenwerking met Bureau Blind Color.

Lees ook:
‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.