Reacties op voorstel verlagen maximumsnelheid

donderdag 26 september 2019 Marcel Slofstra 286x gelezen

Het adviescollege stikstofproblematiek presenteerde deze week het eerste advies rondom de problemen met stikstofuitstoot. Zowel RAI-vereniging, de BOVAG als het H2platform hebben nu gereageerd.

Een van de adviezen uit het rapport is om de maximumsnelheid te verlagen. (Lees meer).

 

Reactie RAI-vereniging
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck : "De afgelopen decennia hebben wij met elkaar een te zware claim op de natuur gelegd. Onze volgende generaties mogen hier niet de dupe van zijn en dat rechtvaardigt maatregelen die ingrijpend zijn. Wij waken er echter wel voor dat deze maatregelen bewezen effect hebben en proportioneel zijn. Verlaging van de maximum snelheid op de wegen is dat vooralsnog niet. Natuurlijk zijn wij als RAI Vereniging niet tegen verlaging van de maximumsnelheid, maar vooralsnog wordt de maatregel onderbouwd met grafieken die gaan over emissies. En emissies gaan over meer dan alleen stikstofoxiden; ook over CO2 en fijnstof. Wij willen eerst exact weten wat het effect is op de stikstofdepositie. Wij moeten de maatregel immers kunnen uitleggen aan de burger. Als wij nu kiezen voor een jojo beleid met maximumsnelheden en achteraf blijkt dat de maatregel niet voldoende was, verliest de burger het vertrouwen in de politiek. Bovendien gaan we in nabije de toekomst allemaal elektrisch rijden, dus 0 uitstoot, en kunnen we alle verkeersborden weer gaan vervangen."

 

Reactie BOVAG
De BOVAG stelt dat het verlagen van de maximumsnelheid slechts een marginaal effect van 0,24 minder stikstofdepositie oplevert. Dit concludeert de BOVAG na eigen onderzoek. Wel pleit de BOVAG voor gerichte, lokale ingrepen.

Lees hier het hele pleidooi van de BOVAG.

 

Reactie H2-platform
Het H2 Platform pleit ervoor om generieke maatregelen die zich op al het verkeer richten, te voorkomen. De voorstellen van de comissie Remkes zullen zich mede op de mobiliteitssector richten. Het risico is dat deze op het verkeer gerichte maatregelen generiek zullen zijn, terwijl het aandeel emissievrije voertuigen - batterij- of waterstof-elektrisch - sterk groeit. Deze voertuigen stoten noch CO2, noch NOx uit. Ze dragen dus niet bij aan de stikstofproblematiek en zijn juist een oplossing die steun verdient.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.