RAI-vereniging: Uitgangspunten CO2-reductie onrealistisch

vrijdag 15 maart 2019 Marcel Slofstra 74x gelezen

De RAI-vereniging stelt dat de CO2-reductie die voor rekening moet komen van personenauto's in het huidige klimaatplan niet realistisch is.

Het huidige klimaatplan voor de CO2-reductie van personenauto’s houdt onvoldoende rekening met de verwachte beschikbaarheid van elektrische auto’s. In Nederland zijn de komende 5 jaar nog niet voldoende elektrische auto’s in de verschillende segmenten (compact, midden of luxe klasse) beschikbaar om de gezamenlijke CO2-doelen te realiseren. Dit stellen de auto-importeurs verenigd binnen RAI Vereniging vandaag als reactie op de berekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). RAI Vereniging wil CO2-besparing voor veel meer automobilisten mogelijk maken en dringt daarom aan op een benadering die beter aansluit op het aanbod in Europa waarbij naast elektrisch, het volledig potentieel van CO2-vrije en zuinige technologieën wordt benut.

 

Alternatief onderzoek
RAI Vereniging heeft op basis van onder meer dit uitgangspunt een aanvullende berekening laten verrichten door het onafhankelijke adviesbureau Revnext op basis van hetzelfde rekenmodel dat door PBL is gebruikt. Zo zijn de resultaten objectief te vergelijken met de PBL-doorrekening. Naast het stimuleren van CO2-vrije en CO2-zuinige modellen wordt in het plan van RAI Vereniging vanaf 2025 een systeem van betalen naar gebruik ingevoerd met een kilometerprijs met prijsvoordeel voor CO2-vrij en CO2-zuinig rijden.

Betalen naar verbruik
Steven van Eijck, voorzitter sectie Personenauto's RAI Vereniging: "“Verbruik je meer, dan stoot je meer CO2 uit en betaal je meer. Rijd je minder en stoot je minder CO2 uit, dan betaal je minder. Dat is een eerlijk systeem, waarbij iedereen actief kan bijdragen aan CO2-reductie. De eindbestemming van volledig CO2-vrij rijden vraagt om een haalbare en effectieve route daar naartoe. De resultaten van onze berekeningen zijn ronduit veelbelovend. We delen deze uitkomsten nu eerst met de diverse partners en gaan met hen hierover in overleg. Ons doel is om met elkaar tot een gezamenlijk, meer realistisch en vooral succesvol alternatief te komen om de CO2-uitstoot van personenauto’s in Nederland te verminderen en de klimaatdoelen te realiseren.”

 

Beperkte beschikbaarheid wereldwijd, niet per se in Nederland
Auke Hoekstra, Senior Advisor Electric Mobility aan de Universiteit van Eindhoven: "Nederland is een klein land in een grote wereld. Beperkte beschikbaarheid wereldwijd zegt vrijwel niets over de beschikbaarheid in Nederland.De RAI-vereniging verdedigt hun standpunt met de beperkte beschikbaarheid van batterijen, maar volgens BloombergNEF is er nu al drie keer zoveel batterijproductie aanbesteed als de RAI claimt voor 2025. Ik denk dat vooral in China snel wordt geschakeld en dat de RAI dit niet wil zien."

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.