NVC sessieronde 4: Mobiliteitsconvenant, Bereikbaarheidsmaat en Voertuigconnectiviteit

donderdag 24 oktober 2019 Marcel Slofstra 36x gelezen

Op 31 oktober vindt in Den Haag de tiende editie van het Nationaal Verkeerskundecongres plaats. U kunt tijdens de vierde sessieronde onder andere kiezen uit de sessies 'Food for thought: over de totstandkoming van een Mobiliteitsconvenant voor de Regio Foodvalley',  'De nieuwe Bereikbaarheidsmaat: Meer dan reistijd alleen' en 'Voertuigconnectiviteit: welke capaciteitswinsten zijn reëel?'. Komt u ook?

Food for thought: over de totstandkoming van een Mobiliteitsconvenant voor de Regio Foodvalley

Op 30 september 2019 sluiten grote werkgevers, regiogemeenten, regio Foodvalley en provincie Gelderland het Mobiliteitsconvenant Regio Foodvalley. Dit convenant heeft tot doel om duurzame mobiliteit in de regio te stimuleren en de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. 


Drie uitgangspunten stonden hierbij centraal: 1) een individuele benadering van de werkgevers om te komen tot een gedragen convenant; 2) laagdrempeligheid, waarbij meedoen belangrijker is dan winnen; 3) werkgevers dragen zelf de programmapunten voor, zodat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. 

In deze sessie zetten we onze aanpak voor de totstandkoming van het Mobiliteitsconvenant uiteen. De individuele benadering van werkgevers maakt dat de inhoud van het convenant vooraf niet vaststond. Dit leidde tot een unieke aanpak, waarbij we eerst bouwden aan het onderlinge netwerk, dan het proces van afstemming, en tot slot pas kwamen op de inhoud van het convenant. 

Tijdens de sessie doen we onze aanpak uit de doeken doen en geven we u inzicht in de lessons learned. Daarnaast hopen we u te inspireren in hoe u zelf aan de slag kunt met publiek-private samenwerking. En wat kunt u leren van onze aanpak? U verlaat de sessie met genoeg food for thought.  
Deze sessie wordt verzorgd door Paul Plazier (Sweco Nederland), Danielle de Bruin (Sweco Nederland) en Jos Spriel (Gemeente Wageningen)

 

 

De nieuwe Bereikbaarheidsmaat: Meer dan reistijd alleen

Ten behoeve van haar mobiliteitsbeleid heeft de provincie Utrecht in samenwerking met DAT.Mobility een nieuwe Bereikbaarheidsmaat bedacht en uitgewerkt. De bereikbaarheidsmaat is ondergebracht in een interactieve webapplicatie. Dit levert zowel een kaart van de provincie als een analysetool op waarmee goed onderzocht kan worden welke gebieden extra aandacht behoeven. Door de wijze van visualisatie en het bijeenbrengen van de relevante informatie op gebruiksvriendelijke wijze kunnen inzichten worden verkregen van de bereikbaarheid per postcode4-gebied en kunnen gebieden onderling eenvoudig worden vergeleken.
Deze sessie wordt verzorgd door Klaas Friso (DAT) en Bram van de Vrande-Vos (Provincie Utrecht)

 


Voertuigconnectiviteit: welke capaciteitswinsten zijn reëel?

Is een rotonde in een tijdperk van autonoom rijden nog wel een goede oplossing? Om deze vraag te beantwoorden zijn de enkelstrooksrotonde en turborotonde vergeleken met autosnelwegen en kruispunten bij voertuigconnectiviteit waarin voertuigen niet alleen onderling (v2v) maar ook met de infrastructuur (v2i) communiceren. Via een macroscopische benadering is verkend welke capaciteitswinst te behalen is bij in achtneming van de nodige veiligheidsmarges ten aanzien van volgtijden en hiaten.

 

De conclusies zijn:
  
• Op autosnelwegen kan een capaciteitswinst van ten minste 50 % worden bereikt. Omdat thans weefbewegingen sterk de capaciteit beperken, is met name hiernaar onderzoek gedaan. Bij veel weefbewegingen blijft –op een lager niveau– de toename in absolute zin gelijk (en is relatief dus sterker).


• Op kruispunten kan een verdubbeling van de capaciteit worden bereikt ten opzichte van een traditioneel verkeerslicht, mits via de automatische voertuiggeleiding de voertuigen worden geclusterd (en elkaar niet individueel kruisen).


• Op een enkelstrooksrotonde kan globaal ook een verdubbeling van de toeritcapaciteit worden bereikt.


• Op een turborotonde kan de capaciteitswinst verrassend veel hoger zijn (globaal een verdrievoudiging). Dit is het gevolg van de mogelijkheid tot hiaatsynchronisatie op de dubbelstrooks segmenten.

 

Bekijk hier de ingezonden paper
Deze sessie wordt verzorgd door Bertus Fontuijn (Technische Universiteit Delft)

 

 

Nationaal verkeerskundecongres

Dit jaar is de tiende editie van het Nationaal verkeerskundecongres, op 30 en 31 oktober in Den Haag. De ideale gelegenheid om kennis op te doen, uw netwerk te onderhouden en op de hoogte te blijven over de ontwikkeling uit uw vakgebied. Lees hier meer.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.