NVC sessieronde 4: Fietsvisie, MaaS en Rotterdam

vrijdag 25 oktober 2019 Marcel Slofstra 66x gelezen

Komt u ook op 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in Den Haag? Dan kunt u tijdens sessieronde 4 onder andere kiezen uit de sessies ''Fietsvisie 2040, luchtfietserij of toekomstbeeld?', 'MaaS, automatisch rijden en autodelen: een zegen of vloek voor Amsterdam en Oslo?' en 'Verkeersveiligheidsmodel gemeente Rotterdam'.

Fietsvisie 2040, luchtfietserij of toekomstbeeld?

In februari stelde de Fietsersbond de Fietsvisie 2040 vast. Daarin proberen we onze dromen weer te geven over de plaats van de fiets in 2040. Aanleiding was het besef dat de plaats van de fiets en de missie van de Fietsersbond opnieuw doordacht moeten worden als reactie op de vele maatschappelijke transformaties waarmee ook de Fietsersbond word geconfronteerd. Na een intensief interactief proces van twee jaar werd de visie op onze ledenraad aangenomen. Op basis van trends en transities zijn ambities, droombeelden en doelstellingen geformuleerd en maatregelen om die doelstellingen te realiseren beschreven. Op het Nationaal Verkeerskundecongres gaan we graag in discussie met de deelnemers over de inhoud van de visie en de kansen om de ideeën in de praktijk te realiseren.

Deze sessie wordt verzorgd door Wim Bot (Fietsersbond)

 


MaaS, automatisch rijden en autodelen: een zegen of vloek voor Amsterdam en Oslo?

MaaS, automatisch rijden en autodelen op de verkeerssystemen van Amsterdam en Oslo. Hierbij zijn ook toekomstige vormen van mobiliteit meegenomen: automatische auto’s en taxi’s, shuttles, truckplatoons. De uitkomsten zijn schokkend te noemen, zeker als de (automatisch rijdende) auto de plek inneemt van openbaar vervoer, lopen en fietsen. Het aantal auto’s in de stad neemt drastisch toe met alle gevolgen voor de leefbaarheid. De scenariostudie Oslo is uitgevoerd door PTV. De scenariostudie Amsterdam is uitgevoerd door TNO met Arcadis, provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam. De studies sluiten goed op elkaar aan; de TNO-studie focust op de modaliteitskeuzes die mensen maken, de PTV-studie op wat het betekent als je via deelmobiliteit bewoners in steden wilt faciliteren. De studies laten zien dat pro-actief beleid nodig is omdat anders in plaats van kansen (waar vaak de nadruk op ligt) er grote negatieve effecten voor steden kunnen ontstaan.
Deze sessie wordt verzorgd door Maaike Snelder (TNO en TU Delft) en Robin Huizenga (Softwareontwikkelaar PTV Group)

 

 

Verkeersveiligheidsmodel gemeente Rotterdam

In de mobiliteitswereld zijn we het er over eens dat een reactieve aanpak voor verkeersveiligheid onvoldoende is. Voorkomen is beter dan genezen. Hedendaagse technieken en de beschikbaarheid van grote hoeveelheden (big) data bieden daarvoor ook steeds meer mogelijkheden. Maar hoe kom je tot een praktische werkwijze, waarmee je het aantal verkeersongevallen daadwerkelijk kunt terugdringen? De gemeente Rotterdam heeft de handschoen opgepakt. Als eerste wegbeheerder in Nederland hebben we in Rotterdam een instrument in handen waarmee we de veiligheid van ons wegennetwerk kunnen bepalen en sturen met behulp van op data gebaseerde risico’s: het Verkeersveiligheidsmodel.
Bekijk hier de ingezonden paper
Deze sessie wordt verzorgd door Remco Smit (Gemeente Rotterdam) en Arjan Knol

 

 

Nationaal verkeerskundecongres

Dit jaar is de tiende editie van het Nationaal verkeerskundecongres, op 30 en 31 oktober in Den Haag. De ideale gelegenheid om kennis op te doen, uw netwerk te onderhouden en op de hoogte te blijven over de ontwikkeling uit uw vakgebied. Lees hier meer.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.