NVC 2019: 30 km/uur op een gebiedsontsluitingsweg…, hoe kan het wel?!

Sessies op het Nationaal verkeerskundecongres

donderdag 10 oktober 2019 Marcel Slofstra 49x gelezen

De Diepenring en haar bruggen vormen een belangrijk onderdeel uit het Groningse verkeerscirculatieplan uit 1977 waarbij autoverkeer niet meer door de binnenstad kan rijden, maar de Diepenring als ontsluitingsroute functioneert om autoverkeer van en naar verschillende sectoren van de binnenstad te brengen.

De bruggen over de Diepenring zijn voor fietsers de toegangspoorten van de binnenstad en zijn belangrijke schakels in de fietsroutes van en naar de binnenstad.

Om ervoor te zorgen dat hartje stad een plek blijft waar mensen graag komen, wil de gemeente Groningen de komende jaren vooral slimmer met de ruimte omgaan. Er wordt meer ruimte geboden aan fietsers en voetgangers. Een gevolg daarvan is dat de bussen een andere route gaan rijden, via de rand van de binnenstad, de Diepenring. Voor de lijnvoering van het openbaar vervoer is het van belang dat bussen vlot, veilig en met comfort over de Diepenring kunnen rijden, op alle momenten van de dag.

 

De functie van de Diepenring als gebiedsontsluitingsweg is hiermee nog belangrijker geworden. Toch worden op delen 30 km/uur zones ingesteld om het vele verkeer in goede en veilige banen te leiden. Tijdens deze sessie laten wij u zien hoe het is gelukt een snellere busroute door de binnenstad te realiseren en laten we voorbeelden zien hoe een 30 km/uur-zone in een gebiedsontsluitingsweg vormgegeven zou kunnen worden.

 

Gemeente Groningen en Bono Traffics verzorgen een sessie op het Nationaal Verkeerskundecongres. Komt u ook?

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.