Mobiliteitsalliantie: bereikbaarheid onder druk

woensdag 12 juni 2019 Marcel Slofstra 65x gelezen

De mobiliteitsalliantie presenteert op 12 juni het Deltaplan Mobiliteit. In het plan staan de reiziger en het vervoer van goederen centraal. Aan het plan is een investeringsagenda gekoppeld.

Onvoldoende capaciteit
"De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan.", aldus de alliantie.

 

Volgens de alliantie zorgt de economische groei voor een stijgende mobiliteitsbehoefte, maar is de capaciteit van het Nederlandse wegennet om deze groei op te vangen. Ook het ov heeft te weinig capaciteit.


 

Tij keren

"Als wij het tij niet keren loopt Nederland vast, stijgt het aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers tot 2030 met meer dan 45% en worden klimaat- en milieudoelstellingen niet gehaald. Om dit te voorkomen moeten we flexibeler kunnen zijn in ons reis- en vervoersgedrag, waardoor meer ruimte ontstaat en makkelijker kan worden gereisd en vervoerd."

 

Samenwerken

In het Deltaplan werken mobiliteitspartijen uit een breed veld samen, van fiets en ov tot goederenvervoer. Reiziger en goederen staan centraal in het plan. Dit vraagt om een integrale koppeling van de verschillende verkeers- en vervoerssystemen.

De aanleg van personen- en goederenhubs aan de randen van steden en het landelijk gebied wordt gestimuleerd.

Ook wordt ingezet op een eerlijk belastingsysteem waarbij de motorijtuigenbelasting  (MRB) en aanschafbelasting op personenauto’s (BPM) plaatsmaken voor een vlak tarief per gereden kilometer.

Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het Mobility as a Service (MaaS)

 

Extra investeringen
De extra investeringen die benodigd zijn om Nederland in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden, worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Daar staat een maatschappelijke kostenbesparing van 18 miljard euro tegenover.

 

Mobiliteitsalliantie

De mobiliteitsalliantie is een coalitie van 25 partijen waaronder de NS, RAI-vereniging, ANWB, BOVAG, Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond.

 

Plan downloaden
Het hele Deltaplan is hier in te zien.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Drie grootste steden doen het goed in Benchmark Openbaar Laden Drie grootste steden doen het goed in Benchmark Openbaar Laden Net als voorgaande jaren heeft Over Morgen de Benchmark Openbaar Laden uitgebracht. Daarin wordt een beeld geschetst in hoeverre gemeenten voorbereid zijn op het aantal... 13 augustus Jan Willem Kerssies
  • Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Op 16 juli 2019 is de consultatie van het wetsvoorstel implementatie van de nieuwe telecomrichtlijnen ( Telecomcode) gestart. Dit wetsvoorstel heeft grote gevolgen voor het... 9 augustus Jan Willem Kerssies

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.