Minister Grapperhaus wil roekeloos verkeersgedrag harder bestraffen

vrijdag 14 juni 2019 Marcel Slofstra 207x gelezen

Ernstige verkeersdelicten waarmee de veiligheid van anderen in gevaar wordt gebracht, moeten strenger worden bestraft. Dat zei Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) tijdens het debat over verkeersveiligheid op 13 juni.

 

Minister Grapperhaus heeft daarvoor een wetsvoorstel ingediend. In het wetsvoorstel worden straffen aangescherpt voor mensen die onverantwoordelijk gedragen in het verkeer, ook als dit gedrag geen verstrekkende gevolgen heeft.

 

Hoofdpunten uit het wetsvoorstel zijn het wegnemen van het grote verschil in strafmaximum tussen zeer gevaarlijk rijgedrag zónder en mét gevolgen, het verhogen van de maximumstraf bij rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder geldig rijbewijs.

 

Ook wil de minister het makkelijker maken een hogere straf uit te delen bij recidive.

 

Het wetsvoorstel van de minister krijgt brede steun in de Tweede Kamer.

 

In het wetsvoorstel wordt het begrip 'roekeloosheid' breder. Nu is het zo dat er pas sprake is van roekeloosheid bij duidelijke opzet. 

 

 

De Kamer stemt op 18 juni over het wetsvoorstel en de ingediende motie.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Significante stijging aantal snelwegongevallen Significante stijging aantal snelwegongevallen Het aantal ongevallen op snelwegen is in de periode 2013-2018 toegenomen van 17 duizend tot 38 duizend. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen is in dezelfde... 14 oktober Marcel Slofstra
  • Vereniging Infra Ontwerp verzet de bakens Vereniging Infra Ontwerp verzet de bakens Wegontwerp is een specialisme binnen de verkeerskunde dat steeds meer in samenhang moet worden uitgevoerd om mede vorm te geven aan bredere maatschappelijke thema’s, zoals smart... 11 oktober Nettie Bakker
  • NVC 2019: Wegmarkering op fietspaden: Waarom, waar en hoe? NVC 2019: Wegmarkering op fietspaden: Waarom, waar en hoe? Er wordt steeds meer gefietst in Nederland. De fietspaden worden drukker bevolkt door een steeds gevarieerdere groep fietsers: denk bijvoorbeeld aan meer oudere fietsers op een... 11 oktober Bas Hendriksen, Verkeerskundige...

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.