Gezamenlijk Brabantse klimaatprogramma ‘leefbare stad’ van start

woensdag 2 oktober 2019 Marcel Slofstra 63x gelezen

Het gezamenlijke Brabntse klimaatprogramma 'leefbare stad' is op 26 september officieel van start gegaan met de aftrap in de LocHal in Tilburg.

 

De 40 grootste gemeenten van Nederland moeten vóór volgend jaar de grenzen van hun zero-emissie zones aangeven, als onderdeel van het Klimaatakkoord, waarbij de overheid zich ten doel heeft gesteld om in 2030 7,3 miljoen ton CO2 te besparen door middel van verduurzaming van de logistiek.

 

Onderdeel van het Klimaatakkoord is om stadsdistributie te verduurzamen, onder andere door het instellen van zero-emissie-zones. Ook de Brabantse gemeenten staan voor deze opgave.

 

In het programma 'leefbare stad' wordt kennis en onderzoek gedeeld om zo tijd en kosten te besparen. Logistics Community Brabant (LCB) is hierin de kartrekker.

 

Presentatie

Tijdens de kick-off werd het klimaatlandschap gepresenteerd. Geert-Jan Verbakel (IenW) gaf een toelichting op de afspraken uit het Nationaal Klimaatakkoord en de daaraan gekoppelde uitvoeringsagenda duurzame en efficiënte stadslogistiek. Sjef de Wit (provincie Noord-Brabant) vertaalde dit naar de provincie Noord-Brabant. 

 

Veel vragen

Leo Kemps (directeur LCB): "Uiteraard zijn er nog veel vragen en is deze bijeenkomst slechts een begin. We proberen vandaag een steen in de vijver te gooien; een start om gezamenlijk te komen tot een vertaling van het klimaatakkoord naar Brabantse invulling. We starten bij de 5 grootste gemeenten die een directe opgave hebben, maar willen dit programma uitrollen over heel Brabant en pakken daar alle aanpalende stakeholders bij."

 

Learning Community
Omdat LCB direct in verbinding staat met het onderwijs en onderzoek, wordt een learning community opgericht waarbij ‘bouwen’ en ‘leren’ belangrijke pijlers zijn. Lector Smart City en Logistics aan de Breda University of Applied Sciences, Hans Quak, gaf in zijn presentatie duidelijk aan dat de discussie over implementatie van zero-emissie zones veel verder gaat dan schoner transport, waarbij ook een transformatie van het logistieke proces en de stedelijke ruimtelijke ontwikkelingen belangrijke aandachtspunten zijn. Via een learning community, waarin overheden, ondernemers en onderwijs/onderzoek actief samenwerken, probeert LCB dit onderwerp verder vorm te geven en kennis te versnellen. In de komende periode gaat LCB haar energie leggen in het verbinden van bestaande logistieke initiatieven, koppelingen leggen met bestaande regionale uitvoeringsprogramma’s en organiseren van onderlinge samenwerking met de betrokken kennispartners. 


 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

  • Amsterdam stelt vanaf november 2020 nieuwe milieuzone in Amsterdam stelt vanaf november 2020 nieuwe milieuzone in Amsterdam stelt vanaf november 2020 een nieuwe milieuzone in. Alleen minder vervuilende dieselwagens (emissieklasse 4 of hoger) mogen vanaf dan binnen de ring A10 rijden.... 18 november Marcel Slofstra
  • Ben Immers : 17 januari 1948-11 november 2019 Ben Immers : 17 januari 1948-11 november 2019 Optimist, inspirator, vrijdenker, aanjager, doorzetter, chaoot, nieuwsgierig en vooral levensgenieter. Tot het laatste moment met een tomeloze energie en nog lang niet klaar met... 18 november Nettie Bakker
  • Terugblik op het Nationaal verkeerskundecongres Terugblik op het Nationaal verkeerskundecongres Namens gastheer provincie Zuid-Holland, CROW, Verkeerskunde en Acquire Publishing willen wij u hartelijk bedanken voor uw aanwezigheid, uw enthousiaste bijdrage, de discussies... 18 november Marcel Slofstra

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.