Fraude met tachografen in vrachtwagens nauwelijks op te sporen

donderdag 7 februari 2019 Jan Willem Kerssies 58x gelezen

Fraude met tachografen in vrachtwagens neemt steeds geavanceerdere vormen aan en is nauwelijks meer op te sporen. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in haar signaalrapportage met als belangrijkste conclusie: de ILT twijfelt of de tachograaf nog een betrouwbaar handhavingsinstrument is.

De geavanceerde vormen van fraude leiden ertoe dat de ILT haar zorgen uit over de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid: niet voldoen aan de wettelijk voorgeschreven tijden kan invloed hebben op het rijgedrag. De fraude tast ook het level playing field (eerlijke concurrentie) in de branche aan. De inspectie merkt dat er een daling is van het aantal overtredingen van de rij- en rusttijden; mogelijk te verklaren uit de moeilijk op te sporen fraude met tachografen.
 
Strafrechtelijk onderzoek
In 2017 en 2018 voerde de ILT een strafrechtelijk onderzoek uit naar tachograaffraude in vrachtwagens, in samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie (OM). Uit dit onderzoek blijkt dat fraudeurs nu printplaten en software aan passen om handhaving te bemoeilijken. De fraude met tachografen neemt steeds geavan­ceerdere vormen aan. Uit de reguliere wegcontroles van de inspectie in 2018 laten manipulatie van de rij- en rusttijden zien van 5 tot 30 procent: bij één op de zes vrachtwagens werd een vorm van manipulatie ontdekt.
 
Belangrijkste conclusies onderzoek
De belangrijkste conclusies uit de onderzoeken van 2017 en 2018 zijn:

  • Eenvoudige fraude was eerder makkelijk op de sporen. Dit zijn fraudes met bijvoorbeeld magneten of het rijden met andermans bestuurderskaart;
  • Nieuwe vormen van tachograaffraude zijn bij weginspecties niet of nauwelijks zichtbaar, maar soms pas na een uitgebreid onderzoek;
    Fraudeurs passen printplaten en software aan bij het inbouwen van de tachografen, waardoor manipulaties moeilijker te ontdekken zijn en de pakkans kleiner is;
  • Chauffeurs, eigenaren van vrachtwagens en installateurs van tachografen zijn actief betrokken bij de fraudes;
  • Er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf;
    Straffen voor fraude met tachografen staat niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen. 


Europees probleem
De recent aangetroffen manipulaties zijn niet beperkt tot Nederland. Euro Controle Route (een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten) trekt dezelfde conclusies als de ILT naar aanleiding van soortgelijke gevallen in andere lidstaten en heeft hiervoor recentelijk aandacht gevraagd bij de Europese Commissie (EC). De EC gaat daarom in gesprek met de fabrikanten van tachografen om de beveiliging verder te verbeteren en informatie over nieuwe detectietechnieken beter met elkaar te delen.
 
Hardere sancties
Minister Van Nieuwenhuizen wil fraude met de tachograaf stevig aanpakken. Ze kijkt naar hardere sancties voor fraudeurs, zoals het intrekken van vergunningen of de bestuurderskaart. Daarnaast werkt de minister aan een regeling die het mogelijk maakt om bevoegdheidspas van monteurs bij overtredingen te schorsen of in te trekken. In dat laatste geval kunnen ze hun beroep niet meer uitoefenen.

Lees hier het hele onderzoek.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 7 tot 9 van 10

1 2 3 4

  • Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Wat voor effect heeft Brexit op de zeehavens? Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Consultatie wetsvoorstel implementatie Telecomcode Op 16 juli 2019 is de consultatie van het wetsvoorstel implementatie van de nieuwe telecomrichtlijnen ( Telecomcode) gestart. Dit wetsvoorstel heeft grote gevolgen voor het... 9 augustus Jan Willem Kerssies
  • ‘Tijd dat de minister ingrijpt bij Kiwa' ‘Tijd dat de minister ingrijpt bij Kiwa' Kiwa, het bedrijf dat van de overheid in Nederland als enige tachograafkaarten mag leveren, houdt de prijs van die kaarten buitenproportioneel hoog, waardoor Nederlandse... 9 augustus Jan Willem Kerssies

Artikelen 7 tot 9 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.