Den Haag, Stedin en ElaadNL presenteren evaluatierapport laadlichtmasten

vrijdag 7 juni 2019 Marcel Slofstra 45x gelezen

Leveranciers Lightwell en Ecopoles plaatsten vier laadlichtmasten op het bedrijventerrein Zichtenburg in Den Haag. Hierbij is de technische, financiële en praktische haalbaarheid onderzocht. Conclusie is dat een gecombineerde functie in één object op dit moment nog lastig is.

 

 


De proef in Den Haag moest ervaring opleveren met het plaatsen van gecombineerde laadpalen en verlichtingsmasten, omdat hier nog geen praktijkervaring mee opgedaan is. De bevindingen zijn samengevat in het rapport ‘Technische evaluatie plaatsing laadlichtmasten gemeente Den Haag’.


Lastige opgave
Bram van Eijsden (Innovatie en Ontwikkeling bij ElaadN): “De uitdaging bij deze innovatie ontstaat doordat de losse objecten functies en vereisten hebben die relatief ver uit elkaar liggen. Denk bijvoorbeeld aan de installatie: lichtmasten worden vaak in groot volume geplaatst, terwijl laadpalen meestal per stuk worden geïnstalleerd. Ook heeft een laadpunt een zwaardere netaansluiting nodig dan de lichtmast.”


Verder onderzoek
In het rapport benoemt Floris van Elzakker, projectleider elektrisch vervoer gemeente Den Haag, enkele ideeën voor vervolgonderzoek. Een van zijn voorstellen is om de mogelijkheid van een laadpunt op een lichtmast in plaats van in een lichtmast te onderzoeken. Hierdoor blijft de lichtmast het hoofdobject en is het laadpunt enkel gastgebruiker. Een ander alternatief is om te onderzoeken of het plaatsen van laadlichtmasten in groot volume interessant is, bijvoorbeeld bij nieuwbouwprojecten.

 

Leer hier het hele rapport.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.