Delft krijgt energiezuinig station

vrijdag 11 januari 2019 Jan Willem Kerssies 43x gelezen

Station Delft-Zuid gaat volledig in zijn energie voorzien, als eerste in Nederland. Het station krijgt onder meer een dak van zonnepanelen.

Vandaag geeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IenW samen met de gemeente Delft en spoorbeheerder ProRail groen licht voor de start van de werkzaamheden op het station, dat vanaf eind 2019 Delft Campus gaat heten. 

Volledig energieneutraal
Staatssecretaris Van Veldhoven: "Met de verbouwing- en de overkapping van het station slaan we twee vliegen in één klap: reizigers op het perron verregenen straks niet meer en het station wordt door het dak, dat in feite één groot zonnepaneel wordt, volledig energieneutraal. Delft Campus loopt straks voorop op weg naar de duurzame toekomst van ons land!"

Omdat het stationsdak zelf gemaakt is van zonnepanelen kan nog meer energie worden opgewekt dan met reguliere daken waar zonnepanelen op liggen. De opgewekte energie wordt benut voor de verlichting, liften en apparatuur op het station.

Toegankelijk
Het nieuwe station Delft Campus wordt door de komst van liften straks ook toegankelijk voor reizigers met een beperking. Reizigers die geen trap kunnen lopen, moeten nu nog omreizen. Door de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers wordt de Technische Universiteit Delft ook beter bereikbaar, een langgekoesterde wens van de studenten en medewerkers van de universiteit. Het duurzame station moet in 2023 zijn opgeleverd. De kosten voor het dak van zonnepanelen bedragen 2,4 miljoen euro. Hiervan neemt de gemeente Delft 1,8 miljoen euro voor rekening. De rest wordt bijgelegd door de Rijksoverheid.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

  • Autonoom varen op campus TU Autonoom varen op campus TU Maandag 18 maart opent Minister Cora van Nieuwenhuizen het Researchlab Autonomous Shipping (RAS) op The Green Village bij de TU Delft. Dit nieuwe researchlab biedt een... 18 maart Marcel Slofstra
  • SWOV doet onderzoek naar afleiding door smartphonegebruik SWOV doet onderzoek naar afleiding door smartphonegebruik SWOV wil meer weten over het effect van zowel handheld als handsfree smartphonegebruik op het kijkgedrag en rijgedrag van automobilisten. Daarvoor doet SWOV onderzoek in een... 18 maart Marcel Slofstra
  • RAI-vereniging: Uitgangspunten CO2-reductie onrealistisch RAI-vereniging: Uitgangspunten CO2-reductie onrealistisch De RAI-vereniging stelt dat de CO2-reductie die voor rekening moet komen van personenauto's in het huidige klimaatplan niet realistisch is. 15 maart Marcel Slofstra

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.